Mini appelflappen lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 10 mini appelflappen en 5 grote appelflappen.

Deze mini appelflapjes doen het altijd goed op een feestje. En ze zijn makkelijk van te voren klaar te maken. Ook handig voor de kids, want die lusten meestal zo'n grote appelflap niet op. Wil je toch grote appelflappen maken? Snij de bladerdeeg dan niet door de helft. Zo krijg je 5 grote flappen in plaats van 10 kleine appelflapjes.

Let op de bladerdeeg die je gebruikt. Jumbo merk en het Albert Hein merk zijn lactosevrij. Koopmans kan sporen van melk bevatten. Let op de verpakking dat er GEEN roomboter op staat. Of doe eens gek en maak zelf de bladerdeeg eens. Recept staat onderaan.

Ik gebruik kaneelsuiker van Van Gilse. Heb je deze nu niet in huis? Gebruik dan 1 theelepel kaneel 1 theelepel suiker. En meng deze even door elkaar. En maak nog iets extra's om over de bovenkant te strooien.

*Fructosearm: Helaas is dit recept niet fructosevrij omdat appels veel fructose bevatten.

Voorbereidingstijd20 minutenKook tijd20 minutenTotale tijd40 minuten

 5 plakken bladerdeeg (GEEN roomboter) Jumbo/ Ah/ Lidl/ Koopmans (kan sporen van melk bevatten)
 20 rozijnen
 1 appel
 2 eetl suiker
 1 eetl kaneelsuiker
 1 ei
 extra kaneelsuiker

1

Verwarm de oven voor op 200 graden (15-20 minuten).

2

Haal 5 plakjes bladerdeeg uit, en laat even ontdooien.

3

Kook een beetje water, laat even afkoelen. Doe de rozijnen of krenten in een schaaltje en giet het water over de rozijnen of krenten en laat 5 minuten wellen.

4

Schil ondertussen de appel, en snij in blokjes. Doe de stukjes in een schaal, voeg de suiker, rozijnen en de eetlepel kaneelsuiker toe. En roer even door.

5

Snij de plakjes bladerdeeg door de helft. Leg in ieder stukje en voeg een lepel appelstukjes toe. Vouw de flapjes dicht.

6

Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg de appelflapjes hier op. Vervolgens als je ze allemaal dicht hebt gevouwen, klop je een ei los. En smeer het ei over de appelflapjes heen met een kwastje.

7

En bestrooi flink wat met de kaneelsuiker. Zet ze voor ongeveer 15-20 minuten in de oven.

8

En aanvallen maar!

9

Jammie!!


Bladerdeeg zelfgemaakt lactosevrij

Ingredienten

 5 plakken bladerdeeg (GEEN roomboter) Jumbo/ Ah/ Lidl/ Koopmans (kan sporen van melk bevatten)
 20 rozijnen
 1 appel
 2 eetl suiker
 1 eetl kaneelsuiker
 1 ei
 extra kaneelsuiker

Stappen

1

Verwarm de oven voor op 200 graden (15-20 minuten).

2

Haal 5 plakjes bladerdeeg uit, en laat even ontdooien.

3

Kook een beetje water, laat even afkoelen. Doe de rozijnen of krenten in een schaaltje en giet het water over de rozijnen of krenten en laat 5 minuten wellen.

4

Schil ondertussen de appel, en snij in blokjes. Doe de stukjes in een schaal, voeg de suiker, rozijnen en de eetlepel kaneelsuiker toe. En roer even door.

5

Snij de plakjes bladerdeeg door de helft. Leg in ieder stukje en voeg een lepel appelstukjes toe. Vouw de flapjes dicht.

6

Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg de appelflapjes hier op. Vervolgens als je ze allemaal dicht hebt gevouwen, klop je een ei los. En smeer het ei over de appelflapjes heen met een kwastje.

7

En bestrooi flink wat met de kaneelsuiker. Zet ze voor ongeveer 15-20 minuten in de oven.

8

En aanvallen maar!

9

Jammie!!

Mini appelflappen lactosevrij