Lactose

Wat is lactose?:

Lactose is een natuurlijke melksuiker en zit in melk en vele anderen producten waar je geen erg in hebt.


Wat is lactase:

Lactose moet na consumptie in de dunne darm gesplitst worden door het enzym lactase in kleinere suikers, glucose en galactose. Het lichaam kan alleen deze kleinere suikers opnemen en als energiebron gebruiken. Als er minder lactase gemaakt wordt door de darm, ongeveer vanaf het 3e levensjaar Dan breekt het minder lactose af. Dit hoef je niet te merken. Dan heet het lactose malabsorptie.


Wat is lactose-intolerantie:

Wanneer het enzym lactase niet of onvoldoende aanwezig is, kan de lactose niet worden gesplitst en daardoor niet worden opgenomen in het lichaam. De lactose komt terecht in de dikke darm, waar het gaat gisten. De klachten kunnen bij de één heviger zijn dan bij de ander en dat komt door de hoeveelheid lactase die nog door de darm wordt aangemaakt en hoeveel eten je gegeten hebt met lactose erin.


Symptonen:

– rommelende, opgeblazen buik
– buikpijn en/of krampen (ik had het vooral rechts onderin van mijn buik)
– misselijkheid
– energieloos/ chagrijnig/ depressieve stemming
– winderigheid/ diarree/ verstopping
– dan koud en dan weer warm hebben
– Sommige mensen hebben ook last van hartkloppingen, duizeligheid of tintelingen in armen en/of benen.

In deze blog vind je nog meer informatie over de klachten en wat je er tegen kan doen. Misschien zit er een tip tussen die jou kan helpen.


Hoe wordt een lactose-intoleratie vastgesteld?

Als iemand na het drinken van melk of melkproducten last krijgt van de symptonen zoals hierboven genoemd, dan is deze persoon wellicht lactose-intolerant. Er zijn heel wat manieren om er achter te komen of je lactose-intolerant bent. Hieronder heb ik er een aantal beschreven. Om er zeker van te zijn dat het ook echt zo is kun je via de huisarts een afspraak maken in het ziekenhuis voor de standaardtest , een waterstofademtest bij de internist of gastro-enteroloog.

Bij de waterstofademtest moet je eerst twee keer blazen in een spuit, vervolgens drink je 50 gram lactose in waterige oplossing. Na 2,5 uur wachten wordt weer twee keer geblazen. En als je dan klachten hebt is het al duidelijk. En hun kunnen het zien aan de waterstof die ze meten in jou uitademingslucht. Je hebt ook nog de Provocatietest. Je moet eerst een aantal dagen een lactosevrij dieet volgen. Daarna drink je een glas melk of lactoseoplossing. En als je dan de klachten krijgt die hierboven staan beschreven dan is er mogelijk sprak van lactose-intolerantie. De Zuurgraadtest, hierbij wordt de zuurgraad van de ontlasting gemeten. Zure ontlasting kan duiden op lactose-intolerantie. Deze methode wordt vaak bij kinderen gedaan. De Gentest is sinds kort beschikbaar, dit een genetische test die lactose-intolerantie kan vaststellen met wat wangslijm.


Hoe kun je ermee leven?

Alle melk en melkproducten niet meer gebruiken. Maar melk bevat voor het menselijk lichaam noodzakelijke voedingsstoffen. Dan zou er een tekort aan ontstaan. Daarom ben ik zo blij met merk MinusL en Arla. Deze producten zijn heerlijk van smaak door het gebruik van echte koemelk, en je krijgt toch alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt zoals eiwit, B-vitamines en calcium. Sommige mensen kunnen deze producten niet verdragen dus gaan geheel plantaardig eten. Zorg er dan wel goed voor dat je van alle voedingsstoffen genoeg binnen krijgt (eventueel in overleg met je diëtist).


Is het erfelijk?

Soms speelt erfelijkheid een rol. Maar dat is lang niet altijd. De kenmerken verschillen per persoon. Sommige mensen kunnen na een operatie ineens geen lactose meer verdragen. Het kan ook een beschadiging van de darmwand zijn, die beschadiging kan weer ontstaan door bijvoorbeeld een infectie van de darm, coeliakie of de ziekte van Crohn.

Bij congenitale lactose-intolerantie wordt er vanaf geboorte (bijna) geen lactase aangemaakt. Dit is een zeldzame, erfelijke aandoening. Deze baby’s verdragen geen (moeder)melk en kunnen ernstige diarree en uitdrogingsverschijnselen krijgen.


Producten met lactose:

Aardappels:
– let op aardappelpuree
– aardappel gerechten met room
Bakmixen:
– let bij allemaal goed op verpakking
Brood:
– alle soorten brood met melk
Boter-margarine:
– roomboter
– sommige soorten margarine
Broodbeleg:
– melkchocola/ hazelnoot pasta
– melk chocolade hagelslag/vlokken (sommige bevatten sporen van melk)
Chocola:
– chocolade repen wit, melk en sommige pure chocola ook (de meesten bevatten sporen van melk)
Chips:
– let op producten met kaas
– paprika chips Lays
Crackers:
– cracotte
– luchtige crackers Jumbo merk
Dranken:
– rivella
– taksi
Groenten:
– groente uit pot a la créme
– diepvries a la créme
Kruiden:
– aromat
Kaas (de suikers en koolhydraten moeten allebei altijd op 0 staan op verpakking dan is het lactosevrij):
– geitenkaas (1,5 – 2 gram lactose op 100 gram) dus als je er erg gevoelig voor bent kun je hier last van krijgen
– zachte kaas zoals brie
– smeerkaas
– mozzarella
– mascarpone
– ricotta
– cottage cheese
– huttekase
– verse kaas jong, jong belegen (behalve belegen tot oud, de 1 kan dit wel hebben de ander niet)
– kant en klare geraspte kaas (want de suikers en koolhydraten moeten allebei op 0 staan, ik heb daar nog geen zakje in gevonden)
– roomkaas
Koffie:
– instant koffie (cappuccino en latte)
– koffiedrank (cappuccino, koffie verkeerd, latte macchiato)
Kant en klare producten:
– lasagne
– groenteschotels
– pizza’s uit de supermarkt
– maaltijdsalades
Koeken:
– let bij allemaal op verpakking
Likeur:
– cremelikeur (zoals Baileys en Boswandeling)
Melkproducten:
– melkproducten (alle soorten melk ook geiten,schapen en paardenmelk)
– yoghurt
– karnemelk
– vla
– pudding
– melkpoeder
– gecondenseerde melk
– melkdrank
– milkshake
– chocolademelk
– yoghurtdrank
– softijs – roomijs
– slagroom, zure room, creme fraiche, kruidenboter)
– roomboter
– kaas
Medicijnen (meestal zijn het kleine hoeveelheden lactose):
– sommige soorten hoestdranken
– anticonceptiepil
Nootjes:
– tijgernootjes Duyvis
– borrelnootjes coctail, mexican fiësta Duyvis en Jumbo merk
– duo nootjes paprika/bbq, kaas bacon Jumbo merk
Ontbijtgranen:
– let op producten met chocola
Pakjes soep:
– champignonsoep
– sommige tomatensoep
– sommige kippensoep
Rijst:
– rijke roerbak risotto van Lassie
Snacks frietpan/ oven:
– Let bij allemaal goed op verpakking
Sauzen zoals:
– coctailsaus calve
– curry (sommige soorten)
– knoflooksaus (sommige soorten)
Snoep:
– Let op met snoep met chocola
– schuimblokken
Tandpasta:
– let op sommige tandpasta
(Toast) Salades:
– sommige huzaren salade
– sommige rundvlees salade
– diverse toast salades
Vlees – Vleeswaren:

– satesnitzel
– ham-kaas cordon bleu
– gepaneerd vlees
– sommige soorten ardennerworst, kipfilet (kijk altijd eerst op verpakking bij vleeswaren)
– sommige kant en klaar gemarineerde stukken vlees
– sommige kipkluifjes (aldi in zak diepvries)
Zakjes mix:
– let bij allemaal goed op verpakking (heel veel bevatten sporen van melk)


Melkvervangers:

Hieronder in de link staan alle melk vervangers op een rijtje. Alle soorten lactosevrije en lactosearme melk soorten. En alle plantaardige melk (geheel lactosevrij).

– melkvervangers met een lactose-intolerantie


Kaas eten met een lactoseintolerantie:
Hieronder in de link vind je alles wat je moet weten over kaas. Zodat jij toch lekker van een stukje kaas kan genieten zonder er last van te krijgen. Test het eerst met een klein stukje uit het is bij iedereen weer verschillend wat je hebben kan.

kaas eten met een lactose-intolerantie


Lactosevrije producten:

Hieronder in de link staan de producten die ik altijd eet, dus in heel veel meer producten zit geen lactose maar ik heb zomaar een lijstje met producten staan die ik gebruik. En ik probeer het ook aan te vullen. Maar meestal staat er onder het kopje onder de ingrediënten op de verpakking bij allergenen vaak lactose bij als het in het product zit. Maar lang niet altijd en let dan goed op de vermelde benamingen die ik hier ook heb beschreven. En blijf op de verpakkingen kijken, want er kan ineens melk aan toegevoegd zijn. En het is zelf uitpluizen hoeveel lactose je kan hebben, dat is bij ieder mens verschillend.

lactosevrije producten uit de winkel


Als deze onderstaande benamingen op de verpakking staan, moet je het vermijden:

– Volle Melkpoeder
– Magere/Volle/Droge melkbestandsdelen
– Wrongel/Wei/Weipoeder/
– Caseïnaat/Caseïne
– Melkderivaat
– Lactose/Melksuiker
– Lactalbumine/betalactoglobuline
– Lactoperoxidase/Lactoval
– Recaldent/Transglutaminase
– E234/Nisine
– Roomboter, kaas, melkvet

Er zijn nog veel meer benamingen voor melk en lactose. Maar op alle verpakkingen moet bij allergenen ook melk en/of lactose aangegeven staan als deze benamingen in het product zitten. Want dat is verplicht. Dus daar kun je het dan ook heel makkelijk aan zien.

Er staat ook vaak op de verpakking “kan sporen van melk bevatten”. Klik hieronder op de link voor meer informatie hierover.

kan sporen van melk bevatten


Geen Melk in de volgende benamingen:

Vaak zie je ook de benaming “Melkzuur”, “Lactaat”, “Cacaoboter” en “Kokosmelk” op een verpakking staan. Het lijkt aan de naam te zien dat er in deze producten melk in zit maar melkzuur is gemaakt uit suiker. Mensen met een intolerantie kunnen dus wel gewoon tegen melkzuur! Ook de andere vier bevatten geen melk.

Melkeiwit:
Melkeiwit wil ik toch even wat duidelijker uitleggen. Want ik heb die ook altijd gemeden. Maar nu las ik dat dat helemaal niet percé hoeft (kunnen wel sporen van lactose aan kleven). Hier een korte uitleg:
Lactose is een natuurlijke melksuiker, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Melksuiker is niet hetzelfde als melkeiwit (wat ik altijd wel dacht). De benaming zegt het eigenlijk al: het eerste is de suiker (koolhydraat) uit de koemelk en het andere is het eiwit uit de koemelk. Dus als je een lactose-intolerantie hebt mag je melkeiwit wel gewoon eten, maar eiwit wordt wel gewonnen uit koemelk dus is het zeker bij voeding heel erg waarschijnlijk dat hier (sporen van) lactose aan blijft kleven. Dus als je erg gevoelig voor lactose bent moet je daar wel mee oppassen. Vaak zitten melksuiker en melkeiwit samen in een product, maar ik kom nog wel eens producten tegen waar alleen melkeiwit in zit dus daar kun je waarschijnlijk wel onbezorgd van genieten. Je mag absoluut geen melkeiwit als je een koemelkallergie hebt.
In de lactosevrije zuivelproducten zijn de melkeiwitten geen probleem aangezien de lactose eruit word gehaald doordat er lactase aan toe wordt gevoegd.

Heel vaak staat er ook onderaan op de verpakking op de achterkant “Kan sporen bevatten van melk”. Ik neem het dan altijd wel, de kans is zo klein dat er melk in zit. Maar als het op de verpakking staat dan ben je er voor gewaarschuwd en kun je ze nooit de schuld geven het is meer uit voorzorg. Ik heb er ook nooit geen last van. Maar als je er echt heel gevoelig voor bent, zou ik het product laten staan. Ik heb het ook op de site vermeld als dat op de verpakking staat.


Voedingssupplement:
Dit is een voedingssupplement waar lactase aan toegevoegd is om lactose toch te kunnen verdagen. Je hebt heel veel verschillende soorten. Ik heb hieronder in de link verschillende merken voor je op een rijtje gezet.

lactase pilletjes


Buiten de deur eten met allergenenlijst:

La Cubanita (geef aan dat je geen lactose kunt verdragen en dan krijg je een andere menukaart, heel erg fijn)
Mc Donalds (vooraan liggen er boekjes, waarin heel duidelijk per product aan gegeven staat waar melk in zit, ideaal)
Bakkerij Bart (op hun website staat een hele lactosevrije lijst met al hun producten en dan staat er bij aan gegeven of er melk in zit ja of nee)
Brasserie t’Zusje (krijg je aparte lijstjes met de producten die je wel kunt eten, super systeem)
Sushi Koi (op de menukaart staan plaatjes, melk staat ook aangegeven als het in het product zit, ik kreeg de tip via facebook. Ik wil daar ook zeker een keer gaan kijken.)
Zoetelief Den Bosch (tip: heerlijke high wine/bier geheel lactosevrij voor iedereen)
Restaurant FF Swanjéé Den Bosch
La place
(ik vraag het altijd aan de mensen die de broodjes smeren, beenham met honingmosterd is lactosevrij en de rest kunnen ze bijvoorbeeld zonder boter maken voor je)

Sorbetijs bij de ijssalon met Italiaans ijs (als je het vraagt weten hun welke lactosevrij is)

Je kunt bijna overal eten zonder lactose, ik geef het altijd aan bij de telefonische reservering.
Vaak wordt vlees gebakken in boter dus ik raad aan om het altijd even aan te geven. Ik deed dat eerst niet op het begin, ik wilde niet zeuren. Maar ik ben het wel gaan doen, want iedere keer was ik weer een paar dagen beroerd als ik was wezen uiteten. Durf te vragen en voel je niet lullig is mijn ervaring.
En bij tapas, kun je heel makkelijk dingen zonder saus of kaas bestellen, maar tegenwoordig bestaan er al veel meer mogelijkheden dat je gewoon een apart kaartje hebt voor mensen met een lactose intolerantie.