Jaaroverzicht 2018

We blikken met je terug naar het afgelopen jaar.

Problemen met de site:
Het jaar is weer omgevlogen en dat is natuurlijk een goed teken. Ik had heel veel goede voornemens voor de website waar ik gewoon weg niet aan toegekomen ben, helaas. Zoals jullie allemaal weten heeft lactosevrijeten.nl er een aantal maanden tussen uit gelegen door problemen met de hosting. Gelukkig hebben we nu een betere gevonden. Maar daardoor ben ik wel al mijn ingrediënten van de recepten kwijt geraakt. Echt niet leuk, ik was zo trots dat ik 400 lactosevrije recepten had verzameld. Maar mijn man heeft gelukkig de rest (beschrijving en alle foto’s) wel kunnen redden. Dus ik ben druk bezig om alles terug te plaatsen, we zijn alweer goed op weg. We gaan daar in 2019 gewoon mee verder. Eén voordeel heeft het wel, ik maak veel recepten opnieuw dus we eten alle lekkere recepten weer eens van de site. Want zeg nou zelf, je maakt toch vaak hetzelfde hè.

Best bekeken recept:
Ik kan nu dus ook moeilijk zien welke recepten het best bekeken zijn in het afgelopen jaar, want dat is dus ook allemaal verloren gegaan. Maar de Langevingertaart met advocaat stond prompt elk jaar op nummer 1. En ik heb er natuurlijk ook weer voor gezorgd dat deze erop staat. Inclusief nieuwe foto’s.

Jullie enthousiasme:
Ik krijg echt dagelijks leuke berichtjes van jullie met tips, foto’s van de gemaakte recepten, nieuwe lactosevrije producten en leuke positieve reacties. Daar doe ik het voor! Sommige mensen vragen me weleens: ‘Verdien je er ook wat mee’? Hoe meer bezoekers je krijgt hoe meer je verdiend. Maar helaas moet je tegenwoordig grote aantallen bezoekers hebben om er echt een leuk centje mee te verdienen. Daar is de doelgroep “lactosevrij” echt te klein voor. Maar het is echt een hobby van me, en ik ga er zeker mee verder! En het voordeel is ook, ik blijf zelf ook goed op de hoogte wat er speelt rondom de lactose-intolerantie, bijvoorbeeld welke nieuwe lactosevrije producten er op de markt komen. En dat worden er steeds meer, ook veel nieuwe vegan producten. Dat is voor ons mooi meegenomen. Want zo staat er bij ons standaard een Ben & Jerry’s Non dairy in de vriezer hoor!

Zwanger:
Jaaaaa, 2018 is het ook jaar dat ik zwanger ben geworden. Ik ben eind Januari uitgerekend, dus 2019 wordt voor ons een spannend jaar! Natuurlijk zul je er wel wat van langs zien komen op mijn social media, bijvoorbeeld wat leuke geboortehapjes ofzo. Maar grotendeels hou ik het toch lekker bij lactosevrije recepten en blogs hoor.

Door mijn zwangerschap kan ik wel iets meer verdragen qua lactose en fructose maar ik merk dat ik er toch nog goed op moet letten. Vorig jaar ontdekte ik dat ik ook een fructose-intolerantie had, moeilijk tarwe kon verdragen en baad heb bij het fodmap dieet. Dat heb ik nu gelukkig goed onder controle.

Jaarwisseling:
Wij gaan zoals elk jaar weer lekker gourmetten met mijn familie. Gourmetten is gelukkig heel makkelijk met een lactose-intolerantie. Ik maak voor mezelf wat satésaus en bak zelf stokbrood af. Voor de rest kan ik lekker mee smikkelen van het vlees.

En misschien lopen we daarna nog even het dorp in. Heb jij ook al oliebollen gebakken of ga je vandaag nog aan de slag? Bekijk dit bericht dan eens. Ik bakte gister oliebollen met de mix van de Bakzolder.

En voor mezelf gebruikte ik dit recept van Koopmans, de hoeveelheden heb ik gehalveerd. De suiker heb ik vervangen door druivensuiker (dextrose Zonnatura) en de bloem door speltbloem vanwege mijn fructose-intolerantie. Mmm, we hebben er weer van gesmuld.

Geen zin om oliebollen te bakken? Maak dan deze verrukkelijke lactosevrije appelbollen, bladerdeeg molentjes met appel of appelflappen eens.

Wij wensen iedereen een heel gelukkig en gezond 2019 toe, en geniet van de Jaarwisseling!

Liefs Corine