Cruesli lactosevrij, fructosevrij, glutenvrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Van dit recept kun je heerlijk wat morgentjes van smullen. Heerlijk met wat fruit erbij, wij hebben er echt van zitten genieten. Een heerlijk begin van deze eerste Moederdag. En ook nog eens erg voedzaam en gezond. Eerder deelde ik al een heerlijk recept van granola, maar deze cruesli is net wat extra knapperig, je kunt er natuurlijk nog wat noten of zaden aan toevoegen maar ik vind ze zo naturel het lekkerst.

Kun je gewoon gluten en fructose verdragen, dan kan je ook normale havermout gebruiken en i.p.v. rijststroop honing gebruiken.

Doe een laagje lactosearme of plantaardige yoghurt in een schaaltje en daarboven wat zelfgemaakte cruesli en verschillende soorten fruit. Jammie, dat is toch een heerlijk geniet momentje. Je kunt dit recept trouwens heel makkelijk verdubbelen zodat je er nog langer van kan smullen.

Ben jij ook verwonnen met een lekker een ontbijtje vandaag. Ik hoefde geen kadootjes want ik ben pas jarig geweest en ben toen al flink verwonnen. Maar toen hoorde ik vanmorgen mijn mannetje hoorde scharrelen in de keuken en ik hoorde de eierkoker piepen. En daar toverde hij een heerlijk ontbijtje tevoorschijn, dit heerlijke schaaltje en een lekker gekookt eitje.

*Fructosearm: Dit recept is fructosevrij.

Voorbereidingstijd5 minutenKook tijd30 minutenTotale tijd35 minuten

 200 g glutenvrije havermout
 125 g rijststroop
 4 eetl vloeibare kokosolie (Aldi)

1

Verwarm de oven voor op 180 graden hetelucht (oventijd ongeveer 30-35 minuten).

2

Doe de havermout, rijststroop en de vloeibare kokosolie in een kom.

3

Roer alles goed door zodat alles goed verdeeld is.

4

Bedek een bakplaat met bakpapier en schep het mengsel hier op. En zet in de oven voor ongeveer 30-35 minuten.

5

Roer er na 15 minuten even doorheen met een vork zodat alle kanten goed gebakken worden.

6

Haal uit de oven en laat even afkoelen. Nu zul je zien na ongeveer 5-10 minuten dat de cruesli hard word. Breek deze in stukjes, net zo groot wat je zelf het lekkerst vind.

7

Ik bewaar ze in een afgesloten koektrommel van Tupperware, en ik hoop dat ik hem zo een aantal weken kan bewaren. Voor de foto heb ik ze even in een weckpot gedaan. Daar kun je ze natuurlijk ook goed in bewaren, maar dan moet je wel een grote weckpot hebben.

Ingredienten

 200 g glutenvrije havermout
 125 g rijststroop
 4 eetl vloeibare kokosolie (Aldi)

Stappen

1

Verwarm de oven voor op 180 graden hetelucht (oventijd ongeveer 30-35 minuten).

2

Doe de havermout, rijststroop en de vloeibare kokosolie in een kom.

3

Roer alles goed door zodat alles goed verdeeld is.

4

Bedek een bakplaat met bakpapier en schep het mengsel hier op. En zet in de oven voor ongeveer 30-35 minuten.

5

Roer er na 15 minuten even doorheen met een vork zodat alle kanten goed gebakken worden.

6

Haal uit de oven en laat even afkoelen. Nu zul je zien na ongeveer 5-10 minuten dat de cruesli hard word. Breek deze in stukjes, net zo groot wat je zelf het lekkerst vind.

7

Ik bewaar ze in een afgesloten koektrommel van Tupperware, en ik hoop dat ik hem zo een aantal weken kan bewaren. Voor de foto heb ik ze even in een weckpot gedaan. Daar kun je ze natuurlijk ook goed in bewaren, maar dan moet je wel een grote weckpot hebben.

Cruesli lactosevrij, fructosevrij, glutenvrij