Rucola stamppot lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 4 personen.
Wij zijn dol op stamppotten zoals je onderhand wel zult weten. Deze rucola stamppot is ontstaan omdat ik een veel te grote bak rucola had gekocht. En ik vond het zonde om het allemaal weg te gooien. En op instagram zag ik een leuke actie van Cèlavita. Je kon een verpakking Oma's kruimige of vastkokende aardappels kopen bij een Jumbo of Albert Heijn en dan kon je je aankoop bedrag terug gestort krijgen. En dat heb ik gedaan en het bedrag is ook al terug gestort op mijn rekening. Zo'n leuke actie. Ik ga de aardappels ook zeker vaker kopen want ten eerste ze zijn al geschild en ten tweede ze zijn al voorgekookt dus je hoeft ze nog maar 14 minuten te koken. Ideaal! Ik had eerst alleen hamblokjes gebruikt maar ik heb er toch nog spekjes aan toegevoegd want dat hoort nou eenmaal in een stamppot vinden wij. Vind jij dat ook? Je kunt de ham ook vervangen door chorizoworst als je een keer wat anders wilt.
*Fructosearm: Let op de hoeveelheid kruiden

Voorbereidingstijd16 minutenKook tijd14 minutenTotale tijd30 minuten

 1 kg cèlavita oma's kruimige aardappels (2 zakken)
 flinke snuf zout
 80 g rucola
 handje pijnboompitten
 handje zonnebloempitten
 handje cherrytomaten
 flinke scheut lactosearme melk MinusL/Arla/ Campina of plantaardige melk
 50 g hamblokjes
 100 g spekblokjes
 flinke snuf zout
 flinke snuf nootmuskaat
 1 theel Italiaanse kruiden
 4 eieren
 scheutje natuurazijn

1

Doe de Cèlavita aardappels in de pan met een flinke hoeveelheid water en een snufje zout. En breng dit aan de kook en laat het vervolgens 14 minuten koken.

2

Bak de spekjes even aan in een beetje olijfolie en voeg de hamblokjes, zonnebloempitten en pijnboompitten toe en bak deze kort mee.

3

Giet de aardappels af in een vergiet. Doe terug in de pan, voeg een flinke scheut lactosearme of lactosevrije melk toe en stamp alles goed door met de stamper.

4

Was de rucola. Vervolgens voeg je alle ingrediënten en kruiden toe aan de aardappels en stamp je alles goed door elkaar.

5

Maak als laatste het gepocheerde eitje.

6

Breng een flinke hoeveelheid water aan de kook in een kookpan.

7

Voeg hier een scheutje natuurazijn aan toe zodat het eiwit snel aan de buitenkant stolt.

8

Maak met een lepel een draaikolk.

9

En laat daar het ei langzaam in glijden. Haal het ei uit het water met een schuimspaan en leg op de rucola stamppot. Het filmpje van de AH staat onderaan dit recept waar het makkelijk in uit wordt gelegd. Eetsmakelijk!

rucola


Ei pocheren 

Ingredienten

 1 kg cèlavita oma's kruimige aardappels (2 zakken)
 flinke snuf zout
 80 g rucola
 handje pijnboompitten
 handje zonnebloempitten
 handje cherrytomaten
 flinke scheut lactosearme melk MinusL/Arla/ Campina of plantaardige melk
 50 g hamblokjes
 100 g spekblokjes
 flinke snuf zout
 flinke snuf nootmuskaat
 1 theel Italiaanse kruiden
 4 eieren
 scheutje natuurazijn

Stappen

1

Doe de Cèlavita aardappels in de pan met een flinke hoeveelheid water en een snufje zout. En breng dit aan de kook en laat het vervolgens 14 minuten koken.

2

Bak de spekjes even aan in een beetje olijfolie en voeg de hamblokjes, zonnebloempitten en pijnboompitten toe en bak deze kort mee.

3

Giet de aardappels af in een vergiet. Doe terug in de pan, voeg een flinke scheut lactosearme of lactosevrije melk toe en stamp alles goed door met de stamper.

4

Was de rucola. Vervolgens voeg je alle ingrediënten en kruiden toe aan de aardappels en stamp je alles goed door elkaar.

5

Maak als laatste het gepocheerde eitje.

6

Breng een flinke hoeveelheid water aan de kook in een kookpan.

7

Voeg hier een scheutje natuurazijn aan toe zodat het eiwit snel aan de buitenkant stolt.

8

Maak met een lepel een draaikolk.

9

En laat daar het ei langzaam in glijden. Haal het ei uit het water met een schuimspaan en leg op de rucola stamppot. Het filmpje van de AH staat onderaan dit recept waar het makkelijk in uit wordt gelegd. Eetsmakelijk!

rucola

Rucola stamppot lactosevrij