Jaaroverzicht van 2020 – Lactosevrijeten

Net zoals andere jaren vind ik het ook nu weer leuk om even met jullie terug te blikken naar het afgelopen jaar en je te vertellen wat je van mij kan verwachten in dit nieuwe jaar. Maar ik wil beginnen om jullie een heel Gelukkig Nieuwjaar te wensen. Ook zoals elk jaar was ik weer niet op tijd om deze blog op Oudjaarsdag te plaatsen maar ik vond het toch even leuk om jullie het één het ander te vertellen. Dus nu plaatsen we hem gewoon vandaag.

COVID-19:
Wat begon 2020 als een goed jaar, helaas kwam er in het voorjaar het corona virus en lag heel Nederland op zijn kop. Zo vreselijk. En we zijn er nog niet vanaf. Ik hoop echt dat 2021 beter wordt. Ik schrijf er niet veel over maar vond nu dat het in dit jaaroverzicht wel benoemd moest worden. Iedereen heeft er zelf of in zijn omgeving wel mee te maken of mee te maken gehad. Ik ben toevallig afgelopen Oudjaarsdag ook nog wezen testen, ik had al een week hoofdpijn en nu kreeg ik er spierpijn en een loopneus bij. Normaal maak ik me daar niet zo druk om maar nu is alles anders. En het ergste vind ik nog om iemand anders aan te steken. Daarmee kan ik mezelf helemaal gek maken. Maar de test was gelukkig NEGATIEF. Ik was heel erg blij, zo kon ik ’s avonds toch even naar buiten. En onbezorgd genieten van een gezellige avond bij een vuurtje met afstand.

Onbewust neemt het virus veel stress met zich mee, alles is niet meer zo onbezorgd als daarvoor. En voor de mensen die ziek worden en zelfs in het ziekenhuis belanden is het vreselijk. Als we het ooit onder controle krijgen zullen we met z’n allen toch wel bewuster gaan genieten en dit virus snel vergeten denk ik. Stress is ook niet goed voor je als je een gevoelige buik hebt, dan kunnen je darmen extra van slag raken door stress. Dus zorg goed voor jezelf.

jaaroverzicht

Bezoekers:
Waar ik vorig jaar nog 14.000 bezoekers per maand had, zijn het er nu ruim 16.000 meer. Ja, jullie bezochten lactosevrijeten.nl massaal het afgelopen jaar. In totaal 30K unieke bezoekers per maand. Wat een aantallen hè, dit stimuleert mij zo om door te gaan. En wat dacht je van jullie reacties. Ik krijg wekelijks berichtjes via social media of via de site zelf van jullie. Hier doe ik voor, dat vind ik zo leuk om te horen. Zelf miste ik 8 jaar geleden echt veel informatie toen ik net hoorde dat ik een lactose-intolerantie had. Dus ik ben blij dat ik velen van jullie met mijn site toch een beetje mee op weg kan helpen. En kan blijven inspireren met lekkere recepten en leuke reviews.

Hieronder kun je een paar reacties lezen:

• Super bedankt voor je advies. Complimenten voor je instagram pagina. Ik haal er veel producten en tips vanaf.
  • Gister heb ik een recept van je site gemaakt en alleen maar positieve reacties van iedereen. Bedankt, nu kon ik zelf een keer mee eten ipv alleen maar maken en niet proeven.
  • Wat heb ik veel aan jou, zo fijn dat je dit deelt met ons. Het is op het begin zo’n zoektocht ik wist niet waar ik moest beginnen, dankzij jou is het een stuk gemakkelijker.
  • Bedankt dat je zo in de lactose-intolerantie materie bent gedoken! Ik heb recentelijk ontdekt dat ik het in lichte mate ook heb. Vandaar dat ik ging kijken op het internet en kwam ik bij jou uit! Ik heb al het een en ander opgeschreven van jouw site en zal hem zeker vaker bezoeken. Nogmaals bedankt en keep up the good work.

Ik krijg ook veel vragen en soms opmerkingen om iets te veranderen wat niet meer klopt. Blijft dit allemaal doen mensen, ik vind het alleen maar leuk om met jullie mee te denken en te kijken.

Best bekeken:
De best bekeken blog blijft toch de lactosevrije producten uit de supermarkt. Deze heb ik vorig jaar helemaal aangepast. Binnenkort ga ik hem weer even bijwerken, kijk altijd goed op de verpakking want deze kan veranderen en kunnen de genoemde producten toch lactose bevatten. Dat is altijd heel vervelend. Maar de lijst is wel een heel makkelijk overzicht voor als je net weet dat je een lactose-intolerantie hebt. Zo staan alle lactosevrije producten op een rij, en zo heb je toch een klein steuntje in de rug om te kijken waar je kunt beginnen.

En wat dacht je van de blog van kaas eten met een lactose-intolerantie? Er zijn dit jaar enorm veel nieuwe vegan kaassoorten bij gekomen. Zo kunnen ook wij met een lactose-intolerantie genieten van een lekker veilig kaasplankje. Binnenkort ga ik weer online bestellen bij Albert Heijn en zal ik eens een lekker lactosevrij kaasplankje samen stellen voor jullie.

De lactosevrije oliebollentips zijn ook weer volop bekeken zo op het einde van het jaar. Zo leuk om te zien. En alle lactosevrije recepten worden ook volop bekeken en gemaakt. De lactosevrije oreo ijstaart is veel gemaakt met Kerst zelfs een tip van een volger gehad om glutenvrije oreo’s te gebruiken dat is ideaal voor mensen met een lactose-en glutenintolerantie, en de lactosevrije oreo cheesecake is ook massaal bekeken en gemaakt. En de lactosevrije Eton Mess is het best bekeken toetje. Ik krijg zoveel foto’s en reacties dat jullie aan de slag zijn gegaan met onze recepten. Ik heb me deze Kerst volop gefocust op toetjes. Want deze bevatten vaak altijd melk dus deze is het moeilijkst om aan te passen. En ik had jullie op social media gevraagd waar jullie het liefst recepten van wilden zien en daar stonden de toetjes zeker op nummer 1.

Samenwerkingen:
Ook dit jaar heb ik weer heel veel toffe samenwerkingen gehad met mooie merken. Ik ontdekte de granola repen van Made Good. Laatst schreef ik hier nog een leuke blog over. Mijn favoriete tussendoortje maar ik eet de granola balletjes en de granola repen ook graag door mijn lactosearme yoghurt van Arla lactofree.

Ik heb veel producten van Hak mogen ontvangen, en de groenteschotels zijn zeker een favoriet hier in huis. Gezond en zonder toegevoegde suikers. Ik heb ook voor het eerst kennis mogen maken met andere nieuwe lactosevrije producten die ik ontvangen heb via verschillende PR bureaus. Wat dacht je bijvoorbeeld van de groene thee citrus siroop van Van de Boom, of het vegan vlees van de Meatless farm en het vegan ijs van Professor Grunschnabel? En zo kan ik nog wel even door gaan. Super tof om nieuwe producten te ontdekken. Jullie zijn ook gek op de reviews, dat wil ik toch weer vaker gaan delen want zelf vind ik dat ook heel leuk om uit te werken.

En wat dacht je van de nieuwe lactase tabletten van Lactastic? Wat zijn deze fijn, ik raad ze iedereen aan! Klein en een hele hoge dosering.

Ik heb sinds begin dit jaar mijn andere buikklachten die voort kwamen uit een lichte Prikkelbare darm super goed onder controle. Ik gebruik de sapjes van GoNow en deze zijn een boost voor het immuunsysteem. Ik gebruik de gember en kurkumasap dagelijks en kan niet meer zonder, ik kan weer genieten van eten. En dat is een tijdje echt ver te zoeken geweest, van veel dingen begon mijn buik weer te borrelen en kreeg ik buikpijn en werd heel futloos. Ook had ik altijd een flinke dip na de lunch, deze is helemaal verdwenen. Ik ben zo blij dat ik deze sapjes ben tegen gekomen op de gezondheidsbeurs. En daarna heb ik een leuke samenwerking gehad, sindsdien bestel ik de sapjes. Als mijn voorraad weer op is dan bestel ik weer. Ze hebben een super snelle service wat heel fijn is.

Soms lees ik weleens dat mensen ook nog klachten hebben als ze per ongeluk toch lactose binnen hebben gekregen. Ik moet zeggen dat ik bijna NOOIT geen lactose meer binnen krijg. En ik voel me daar ook heel goed bij, ik check alle ingrediëntenlijsten en als ik twijfel neem ik mijn lactase tabletten in. Soms echt heel soms kom er pas te laat achter, maar dan is het zo’n klein beetje lactose dan reageer ik daar niet op. Zodra ik ook maar iets twijfel pak ik het niet.

En ik heb ook hele gave winacties in samenwerking mogen doen. Bijvoorbeeld met Zoeteprintjes gaf ik laatst nog super leuke pepernootzakjes weg en met Sweetstuff een gave ketting van een avocado. En wat dacht je ervan dat ik iemand blij mocht maken met 8 potten Professor Grunschnabel ijs en de granolarepen en granola balletjes van MadeGood?

To do:
Ik ben eigenlijk best tevreden hoe het nu gaat. Ook al vind ik altijd dat het beter kan, ik ben echt super trots wat ik nu allemaal al bereikt heb. En dit samen met jullie, mijn trouwe volgers. Dit had ik 5 jaar geleden niet kunnen dromen. Ik hoop in het nieuwe jaar misschien een keer een Ebook te maken met recepten en tips. En ik zal eens kijken of jullie het leuk vinden als ik weer wat interviews ga doen, ik vind het zelf namelijk ook altijd heel interessant om te zien hoe iemand er achter is gekomen hoe ze erachter zijn gekomen dat ze een lactose-intolerantie hebben en hoe ze er dagelijks mee omgaan. En wie weet wat er allemaal nog op mijn pad komt.

Personal:
Het gaat gelukkig heel goed, en onze zoon wordt alweer bijna 2 jaar. Hij kan binnenkort een dagje naar de voorschool, wat ik wel heel fijn vind. En voor hem is het ook heel goed. Ik ben een beetje aan het tobben geweest met mijn bekken/rug. Maar ik heb nu een fysio gevonden die goed bij mij past en de klachten zijn een stuk minder. Zo fijn, dus we gaan er nog even voor in het nieuwe jaar. Mijn goede voornemen is dat ik natuurlijk weer wat gezonder ga eten zo de in de eerste maand van Januari. En er mogen ook best wat kilootjes af. Misschien klinkt dit je bekend in de oren haha. Ik heb wat kookboeken besteld voor wat nieuwe inspiratie.

Ik heb na de Kerst me even wat rustiger gehouden met de website, het zijn allemaal zulke rommelige weken. Nu heb ik weer nieuwe energie en inspiratie om jullie weer te voorzien van nieuwe blogs, recepten en tips! Ik heb dit echt geleerd, eerst stak ik elk uurtje wat ik over had in de website maar toen hadden we nog geen kleine peuter om ons heen lopen haha. Nu werk ik er nog steeds veel in de avonduurtjes en in het weekend aan.

Hopelijk vond je het weer een leuke blog, en heb je hem met veel plezier gelezen. Volg je me ook al op facebook en instagram? Heb jij nog een tip voor mij waar ik wat meer aandacht aan kan besteden of wat je echt nog mist? Laat het me weten, dan ga ik daarmee aan de slag.