Rode fruit crumble lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorie, MoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 6-8 personen.
We hadden een gezellig avondje afgesproken bij vrienden. En we zouden allemaal wat lekkers meenemen. Ik had voor het toetje gezorgd. En daar kwam deze heerlijke rode fruit crumble uit. Een crumble is zo gemaakt, en iedereen vind het lekker. Je kunt hem warm of koud serveren. Lauw vind ik hem het lekkerst. Serveer er een lekkere toef lactosevrije/ lactosearme slagroom bij of een bolletje lactosevrij ijs. Een leuke tip, ik had hem thuis al gebakken. En bij vrienden de oven voorverwarmd op 225 graden. En dan hoeft de crumble nog maar 5 minuten in de oven om even op te warmen.
*Fructosearm: Als je ook gevoelig bent voor tarwe gebruik dan speltbloem. Kijk voor jezelf of je de hoeveel fruit en walnoten verdragen kan. Vervang de suiker door druivensuiker (dextrose Zonnatura of gedroogde glucusostroop Fructoosje.nl).

Voorbereidingstijd10 minutenKook tijd30 minutenTotale tijd40 minuten

 100 g zelfrijzend bakmeel
 80 g witte basterdsuiker
 1 zakje vanillesuiker
 70 g wajang/ plantenmargarine AH
 Voor de vulling:
 250 g frambozen en blauwe bessen uit de diepvries
 100 g aardbeien (uit de diepvries of vers)
 40 g suiker
 50 g walnoten
 olie/ bakspray

1

Zorg dat de boter op kamertemperatuur is. En snij in stukjes.

2

Verwarm de oven voor op 180 graden hete lucht (oventijd 30 minuten).

3

Haal de frambozen en blauwe bes uit de diepvries. Was en snij de aardbeien in stukjes.

4

Vet een ovenschaal in met olie of bakspray. En doe hier de bevroren frambozen en blauwe bes en de aardbeien in. Strooi er de suiker overheen en roer even door zodat de suiker goed verdeeld wordt.

5

Maak nu de bovenste laag. Meng het zelfrijzend bakmeel met de witte basterdsuiker met een lepel. Voeg de stukjes boter toe. Wrijf het mengsel tussen je vingers totdat je een kruimelig deeg krijgt.

6

Strooi nu de deegkruimels over het rode fruit. En strooi er de walnoten overheen. Maar je kunt ook een andere soort noten gebruiken, net wat je lekker vind. 

7

Zet de ovenschaal voor ongeveer 30 minuten in de oven en bak de rode fruit crumble lichtbruin en krokant.

Ingredienten

 100 g zelfrijzend bakmeel
 80 g witte basterdsuiker
 1 zakje vanillesuiker
 70 g wajang/ plantenmargarine AH
 Voor de vulling:
 250 g frambozen en blauwe bessen uit de diepvries
 100 g aardbeien (uit de diepvries of vers)
 40 g suiker
 50 g walnoten
 olie/ bakspray

Stappen

1

Zorg dat de boter op kamertemperatuur is. En snij in stukjes.

2

Verwarm de oven voor op 180 graden hete lucht (oventijd 30 minuten).

3

Haal de frambozen en blauwe bes uit de diepvries. Was en snij de aardbeien in stukjes.

4

Vet een ovenschaal in met olie of bakspray. En doe hier de bevroren frambozen en blauwe bes en de aardbeien in. Strooi er de suiker overheen en roer even door zodat de suiker goed verdeeld wordt.

5

Maak nu de bovenste laag. Meng het zelfrijzend bakmeel met de witte basterdsuiker met een lepel. Voeg de stukjes boter toe. Wrijf het mengsel tussen je vingers totdat je een kruimelig deeg krijgt.

6

Strooi nu de deegkruimels over het rode fruit. En strooi er de walnoten overheen. Maar je kunt ook een andere soort noten gebruiken, net wat je lekker vind. 

7

Zet de ovenschaal voor ongeveer 30 minuten in de oven en bak de rode fruit crumble lichtbruin en krokant.

Rode fruit crumble lactosevrij