Pilaf met rijst en perzik lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 3-4 personen.

Dit recept is al zo oud dat ik weet. Wij aten vroeger thuis altijd in het weekend wat lekkers van pasta of rijst. En deze pilaf met rijst en perzik stond dan ook regelmatig eens op tafel. Het is een heerlijke bijzondere smaak, en hier gaat hij ook zeker weer vaker op tafel komen. Het is echt zo'n familierecept. Mijn moeder heeft het recept ook van mijn oma.

*Fructosearm: Gebruik het groen van een lente-ui, let op met de hoeveelheid kipkruiden en kijk voor jezelf of je het bouillonblokje verdragen kan. Laat het teentje knoflook weg. Blik perziken ging bij mij goed kijk voor jezelf of je dit verdragen kan, Vervang de suiker door druivensuiker en de ketjap manis door normale sojasaus.

Voorbereidingstijd10 minutenKook tijd30 minutenTotale tijd40 minuten

 400 g rijst
 snufje zout
 350 g kipfilet (of kipdijfilet)
 scheutje olijfolie
 1 theel kipkruiden
 2 - 3 uien/ 5 - 6 steeltjes lente-ui
 1 teentje knoflook
 1 theel sambal
 1 bouillonblokje kip Jumbo/ Maggi (kan sporen van melk bevatten)
 1 groot blik perziken op sap
 1 blikje tomatenpuree
 2 eetl bruine suiker (of lichtbruine suiker)
 1 eetl ketjap manis
 50 ml water
 1 eetl maizena

1

Breng ruim water aan de kook. Voeg de rijst toe en breng opnieuw aan de kook met een snufje zout. En laat de rijst 8 minuten doorkoken. Giet de rijst af in de gootsteen. En laat nog 15 minuten staan met de deksel op de pan.

2

Snij de kipfilet in stukjes en bak ze in de olijfolie.

3

Doe de theelepel kipkruiden bij de kip.

4

Snij de uien (of lente-uien) en de knoflook en bak het mee, voeg de sambal toe voor een pittige smaak aan de pilaf.

5

Laat het garen. Doe het water en het bouillonblokje (als je van een dikkere saus houd moet je alleen het blokje toevoegen en geen water) samen met de siroop van de perziken erbij. En roer goed door.

6

Voeg de tomatenpuree en de ketjap toe. Maak het af met de suiker. En roer weer even goed door.

7

Meng 1 eetl maizena met 2 eetlepels vocht van de pilaf in een kom en roer even goed door. En voeg deze toe en roer dit ook weer goed door.

8

Serveer met de rijst en een perzik. Bij verdubbeling van de hoeveelheden van de ingrediënten eerst 1 mok water met bouillon toevoegen, en dan extra toevoegen wat nodig is anders word het al snel te dun. En nu heb je een heerlijke pilaf met tomaat, rijst en perzik.

Ingredienten

 400 g rijst
 snufje zout
 350 g kipfilet (of kipdijfilet)
 scheutje olijfolie
 1 theel kipkruiden
 2 - 3 uien/ 5 - 6 steeltjes lente-ui
 1 teentje knoflook
 1 theel sambal
 1 bouillonblokje kip Jumbo/ Maggi (kan sporen van melk bevatten)
 1 groot blik perziken op sap
 1 blikje tomatenpuree
 2 eetl bruine suiker (of lichtbruine suiker)
 1 eetl ketjap manis
 50 ml water
 1 eetl maizena

Stappen

1

Breng ruim water aan de kook. Voeg de rijst toe en breng opnieuw aan de kook met een snufje zout. En laat de rijst 8 minuten doorkoken. Giet de rijst af in de gootsteen. En laat nog 15 minuten staan met de deksel op de pan.

2

Snij de kipfilet in stukjes en bak ze in de olijfolie.

3

Doe de theelepel kipkruiden bij de kip.

4

Snij de uien (of lente-uien) en de knoflook en bak het mee, voeg de sambal toe voor een pittige smaak aan de pilaf.

5

Laat het garen. Doe het water en het bouillonblokje (als je van een dikkere saus houd moet je alleen het blokje toevoegen en geen water) samen met de siroop van de perziken erbij. En roer goed door.

6

Voeg de tomatenpuree en de ketjap toe. Maak het af met de suiker. En roer weer even goed door.

7

Meng 1 eetl maizena met 2 eetlepels vocht van de pilaf in een kom en roer even goed door. En voeg deze toe en roer dit ook weer goed door.

8

Serveer met de rijst en een perzik. Bij verdubbeling van de hoeveelheden van de ingrediënten eerst 1 mok water met bouillon toevoegen, en dan extra toevoegen wat nodig is anders word het al snel te dun. En nu heb je een heerlijke pilaf met tomaat, rijst en perzik.

Pilaf met rijst en perzik lactosevrij