Lasagne lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Zelfgemaakte lasagne is hier altijd een feestje. Mijn man vind de lasagne van de wereldgerechten van Knorr (kan sporen van melk bevatten) het aller lekkerst. Ik mag het dan ook echt niet veranderen. Maar wat blijkt nou het probleem te zijn? Ik hou van verandering. Vandaar nog een recept voor lasagne online. En deze is zonder pakjes en zakjes en met een lekkere lactosevrije bechamelsaus. Dus daarom maak ik nog weleens 2 aparte schalen. En dan vries ik het in porties in en zo genieten we er nog 2 dagen van. Zo is het ook opgelost hè. Liefde gaat door de maag zeggen ze toch altijd?
*Fructosearm: Gebruik het groen van de prei, gebruik het groen van de lente-ui, laat de knoflook weg, een groene paprika en let op de hoeveelheid champignons die je verdragen kan. Let op de hoeveelheid kruiden. En als je ook gevoelig bent voor tarwe gebruik dan glutenvrije lasagnebladen.

Voorbereidingstijd30 minutenKook tijd45 minutenTotale tijd1 uur 15 minuten

 400 g half om half gehakt
 halve prei
 1 ui
 1 teentje knoflook
 100 g champignons
 1 paprika
 zelfgemaakte lactosevrije bechamelsaus (recept staat op de site)
 400 g tomatenblokjes
 100 g gezeefde tomaten
 halve theel sambal
 100 ml plantaardige/ lactosearme melk (of gebruik kookroom Oatly/Blue band finesse lactosevrij/Alpro rice-soya/ Dream almond cuisine
 flinke snuf zout
 flinke snuf peper
 flinke snuf paprikapoeder
 flinke snuf chilipoeder
 1 eetl Italiaanse kruiden voor de saus + 1 eetl voor op de kaas
 9 lasagnebladen
 150 g zelf geraspte hard Hollandse kaas - Kees kaas geraspt - Parrano geraspt
 olie/plantaardige boter om in te vetten en te bakken

1

Verwarm de oven voor op 200 graden hete lucht (oventijd 40-45 minuten).

2

Snij ondertussen de groenten fijn. Of gebruik kant en klaar fijn gesneden groente.

3

Doe de olijfolie/plantaardige boter in de pan en bak het gehakt rul en bruin.

4

Zodra het gehakt mooi bruin gebakken is voeg je groenten toe. Pers de knoflook uit en bak deze nog even kort mee.

5

Maak ondertussen de bechamelsaus (staat uitgebreider op de website). Smelt de boter in een steelpannetje, zodra de boter gesmolten is voeg je al roerend de bloem toe. Giet nu scheutje voor scheutje de melk toe, doe dit heel rustig. En laat de bechamelsaus ook even pruttelen tussendoor. Blijf goed roeren, roer er telkens weer lactosevrije melk doorheen zodra de andere melk is opgenomen in het bloemmengsel. Voeg een snufje peper, nootmuskaat en zout toe.

6

Voeg de tomatenblokjes, gezeefde tomaten, sambal en de 100 ml lactosevrije melk/room toe aan het gehaktmengsel. En voeg alle kruiden toe. Roer alles goed door elkaar en laat een paar minuten pruttelen.

7

Vet een ovenschaal in.

8

Doe de tomatensaus in de ovenschaal en leg hierover de lasagne bladen. Verdeel 1/3 van de bechamelsaus over de lasagnebladen.

9

Doe dit opnieuw. En leg bovenop de bechamelsaus weer 3 lasagnebladen en schep daar bovenop de laatste bechamelsaus en de laatste tomatensaus.

10

Strooi hier de zelf geraspte kaas overheen. Gebruik de kaas die je hebben kan. En strooi er nog wat Italiaanse kruiden overheen.

11

Zet de ovenschaal 40-45 minuten in de voorverwarmde oven. En aanvallen maar!

Ingredienten

 400 g half om half gehakt
 halve prei
 1 ui
 1 teentje knoflook
 100 g champignons
 1 paprika
 zelfgemaakte lactosevrije bechamelsaus (recept staat op de site)
 400 g tomatenblokjes
 100 g gezeefde tomaten
 halve theel sambal
 100 ml plantaardige/ lactosearme melk (of gebruik kookroom Oatly/Blue band finesse lactosevrij/Alpro rice-soya/ Dream almond cuisine
 flinke snuf zout
 flinke snuf peper
 flinke snuf paprikapoeder
 flinke snuf chilipoeder
 1 eetl Italiaanse kruiden voor de saus + 1 eetl voor op de kaas
 9 lasagnebladen
 150 g zelf geraspte hard Hollandse kaas - Kees kaas geraspt - Parrano geraspt
 olie/plantaardige boter om in te vetten en te bakken

Stappen

1

Verwarm de oven voor op 200 graden hete lucht (oventijd 40-45 minuten).

2

Snij ondertussen de groenten fijn. Of gebruik kant en klaar fijn gesneden groente.

3

Doe de olijfolie/plantaardige boter in de pan en bak het gehakt rul en bruin.

4

Zodra het gehakt mooi bruin gebakken is voeg je groenten toe. Pers de knoflook uit en bak deze nog even kort mee.

5

Maak ondertussen de bechamelsaus (staat uitgebreider op de website). Smelt de boter in een steelpannetje, zodra de boter gesmolten is voeg je al roerend de bloem toe. Giet nu scheutje voor scheutje de melk toe, doe dit heel rustig. En laat de bechamelsaus ook even pruttelen tussendoor. Blijf goed roeren, roer er telkens weer lactosevrije melk doorheen zodra de andere melk is opgenomen in het bloemmengsel. Voeg een snufje peper, nootmuskaat en zout toe.

6

Voeg de tomatenblokjes, gezeefde tomaten, sambal en de 100 ml lactosevrije melk/room toe aan het gehaktmengsel. En voeg alle kruiden toe. Roer alles goed door elkaar en laat een paar minuten pruttelen.

7

Vet een ovenschaal in.

8

Doe de tomatensaus in de ovenschaal en leg hierover de lasagne bladen. Verdeel 1/3 van de bechamelsaus over de lasagnebladen.

9

Doe dit opnieuw. En leg bovenop de bechamelsaus weer 3 lasagnebladen en schep daar bovenop de laatste bechamelsaus en de laatste tomatensaus.

10

Strooi hier de zelf geraspte kaas overheen. Gebruik de kaas die je hebben kan. En strooi er nog wat Italiaanse kruiden overheen.

11

Zet de ovenschaal 40-45 minuten in de voorverwarmde oven. En aanvallen maar!

Lasagne lactosevrij