Gezonde havermout pancakes lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorie, MoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor ongeveer 12 pancakes.

Deze gezonde pancakes met havermout stonden al heel lang op mijn lijstje. Als je mij al een tijdje volgt dan weet je ook dat ik heel erg van havermout houdt. Ik maak er een warme gezonde havermoutpap van, maar ik maak ook vaak overnight oats en ik gooi de havermout ook graag in cakes en in smoothies. Het valt bij mij gewoon ook heel goed op de maag en vooral 's morgens. Het voedt lekker dus dan kan ik er de rest van de morgen lekker tegenaan. En rijstmelk is niet alleen volledig lactosevrij ik hou van de zoetige smaak ervan.

Maar ook bij mij gaat het niet altijd helemaal naar mijn zin in de keuken, de eerste keer dat ik deze pancakes maakte vond ik ze nog niet perfect ik vond ze een beetje te vast en niet smeuïg. Dus ik besloot het nu niet met lactosearme melk te maken maar met rijstemelk en om ook gelijk iets meer melk toe te voegen. En dat is goed geslaagd, je proeft ook nog het zoete van de banaan.

Je kunt deze gezonde pancakes eten als ontbijt, maar heb je 's morgens nou niet zoveel tijd en pak je liever een schaaltje lactosevrije yoghurt met muesli? Dan kun je ze ook voor de lunch maken. Het kan allebei. Gooi er wat honing of stroop overheen. Wat fijngesneden fruit naar keuze en ik had er nog wat zaadjes en gedroogd fruit overheen gestrooid. Je kunt het toppen met vanalles wat jij lekker vind.

*Fructosearm: Dit recept is fructosevrij. Voor de topping kun je rijststroop of karamelstroop van Van Gilse gebruiken en wat fruit wat je verdragen kan. Het gedroogde fruit moet je weglaten.

Voorbereidingstijd5 minutenKook tijd15 minutenTotale tijd20 minuten

 250 ml rijstmelk
 200 g havermout
 2 eieren
 1 banaan
 1 theel vanillearoma Dr. Oetker
 olijfolie

1

Doe de havermout, banaan, eieren en de rijstmelk in een kom of in de blender.

2

En maak alles fijn met de staafmixer of blender.

gezonde

3

Het is nu nog wat dun maar het wordt vanzelf dikker als je het even laat staan en roer het nog een keer door met een lepel.

4

Maak nu een beetje olijfolie warm in een koekenpan of net zoals ik in een speciale pannenkoekenpan van Tefal.

5

En schep 3 schepjes beslag in de pan en draai deze om als onderkant goudbruin gebakken is.

6

En bak ze nog even en klaar zijn je heerlijke pannenkoekjes.

7

Je hoeft ze niet warm te houden want lauwwarm en zelfs koud zijn ze ook nog hartstikke lekker.

8

Serveer er wat stroop of honing en wat verse vruchten en zaden bij en aanvallen maar.

gezonde


Voor meer inspiratie voor lekkere lactosevrije pancakes moet j hier een skijken. 
Pancakes met lactosevrije kwark - Lactosevrijeten.nl
Pancakes - Lactosevrijeten.nl
Overnight oats - Lactosevrijeten.nl

Ingredienten

 250 ml rijstmelk
 200 g havermout
 2 eieren
 1 banaan
 1 theel vanillearoma Dr. Oetker
 olijfolie

Stappen

1

Doe de havermout, banaan, eieren en de rijstmelk in een kom of in de blender.

2

En maak alles fijn met de staafmixer of blender.

gezonde

3

Het is nu nog wat dun maar het wordt vanzelf dikker als je het even laat staan en roer het nog een keer door met een lepel.

4

Maak nu een beetje olijfolie warm in een koekenpan of net zoals ik in een speciale pannenkoekenpan van Tefal.

5

En schep 3 schepjes beslag in de pan en draai deze om als onderkant goudbruin gebakken is.

6

En bak ze nog even en klaar zijn je heerlijke pannenkoekjes.

7

Je hoeft ze niet warm te houden want lauwwarm en zelfs koud zijn ze ook nog hartstikke lekker.

8

Serveer er wat stroop of honing en wat verse vruchten en zaden bij en aanvallen maar.

gezonde

Gezonde havermout pancakes lactosevrij