Banaan-havermout koekjes lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Deze heerlijke en gezonde banaan-havermout koekjes zag ik voorbij komen bij Wilma op instagram. Ze had er bij gezet hoe zij ze gemaakt had. Dus ik ben ook de keuken ingedoken. Uiteindelijk heb ik ze iets aangepast door iets meer havermout toe te voegen. Je kunt ze ook iedere keer weer anders maken door een ander ingrediënt toe te voegen. Bijvoorbeeld kokos, pecannoten of amandelen. Ik vind de combinatie van banaan, havermout, extra pure chocola en walnoten het lekkerst. Duik ook snel de keuken in en maak deze simpele koekjes in een handomdraai.
Fructosearm: Let op de banaan, walnoten en extra pure chocola of je deze hebben kan. Ik kan hier 2 koekjes van op en dan heb ik geen last. Als je honing toevoegt vervang deze dan door rijststroop of speltstroop.

Voorbereidingstijd10 minutenKook tijd20 minutenTotale tijd30 minuten

 300 g rijpe bananen
 150 g havermout
 handje walnoten
 4 blokjes pure chocolade Verkade, Jumbomerk, Aldi, Delicata, AHmerk, Tony chocoloneley (kan allemaal sporen van melk bevatten)/ rijstmelk chocolade Bonvita

1

Verwarm de oven voor op 180 graden hete lucht (oventijd 20 minuten).

2

Prak de banaan heel fijn met een vork op een diep bord of in een kom.

3

Voeg de havermout toe en roer even goed door.

4

Breek de walnoten in stukjes en voeg ook toe.

5

Rasp met een kaasrasp de chocolade fijn. En voeg ook toe. En roer alles goed door elkaar.

6

Bedek een bakplaat met bakpapier en schep hier nu met een lepel ongeveer 12 koekjes op. En duw ze een beetje plat met een vork zodat je dunne koekjes krijgt. En bak ze in de oven in ongeveer 20 minuten gaar. Je kunt ze ook in 2 keer bakken. Leg dan 6 koekjes op een bakplaat en daarna bak je de andere 6 koekjes af.

7

Ze zijn vers het lekkerst maar je kunt ze ook in een luchtdichte trommel bewaren maar dan zijn ze niet meer zo knapperig. Gebruik hele rijpe bananen voor nog een zoetere smaak.

8

Variatietip: Voeg een klein snufje bakpoeder toe, 1 eetlepel honing, flinke snuf kaneel, flinke snuf koekkruiden, 1 eetlepel kokos, handje pecannoten, handje amandelen of een eetlepel pindakaas. Zo kun je iedere keer weer wat anders toevoegen.

Ingredienten

 300 g rijpe bananen
 150 g havermout
 handje walnoten
 4 blokjes pure chocolade Verkade, Jumbomerk, Aldi, Delicata, AHmerk, Tony chocoloneley (kan allemaal sporen van melk bevatten)/ rijstmelk chocolade Bonvita

Stappen

1

Verwarm de oven voor op 180 graden hete lucht (oventijd 20 minuten).

2

Prak de banaan heel fijn met een vork op een diep bord of in een kom.

3

Voeg de havermout toe en roer even goed door.

4

Breek de walnoten in stukjes en voeg ook toe.

5

Rasp met een kaasrasp de chocolade fijn. En voeg ook toe. En roer alles goed door elkaar.

6

Bedek een bakplaat met bakpapier en schep hier nu met een lepel ongeveer 12 koekjes op. En duw ze een beetje plat met een vork zodat je dunne koekjes krijgt. En bak ze in de oven in ongeveer 20 minuten gaar. Je kunt ze ook in 2 keer bakken. Leg dan 6 koekjes op een bakplaat en daarna bak je de andere 6 koekjes af.

7

Ze zijn vers het lekkerst maar je kunt ze ook in een luchtdichte trommel bewaren maar dan zijn ze niet meer zo knapperig. Gebruik hele rijpe bananen voor nog een zoetere smaak.

8

Variatietip: Voeg een klein snufje bakpoeder toe, 1 eetlepel honing, flinke snuf kaneel, flinke snuf koekkruiden, 1 eetlepel kokos, handje pecannoten, handje amandelen of een eetlepel pindakaas. Zo kun je iedere keer weer wat anders toevoegen.

Banaan-havermout koekjes lactosevrij