Pizzadeeg zelfgemaakt lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 2 personen.
Ik was op zoek naar het recept voor pizzadeeg. En kwam een makkelijk recept tegen op lekkerensimpel.nl. Ik heb vervolgens mijn ingrediënten aangepast. Er zijn ook heel veel kant en klare pizzabodems lactosevrij zoals je in al mijn vorige recepten van pizza's kan vinden. Vers pizzadeeg van Tante Fanny, Herta, Albert Heijn, en de Aldi. Koopmans heeft het pizza compleet pakket (kan sporen van melk bevatten). Die gebruikte ik voorheen. Maar het is hartstikke makkelijk om zelf je deeg te maken. Ik heb hem nu al twee keer gebruikt. En het was heerlijk.
Fructosearm: Vervang de bloem voor speltbloem als je ook gevoelig bent voor tarwe. Laat de suiker weg of gebruik druivensuiker of glucosekorrels.

Voorbereidingstijd20 minutenKook tijd1 uur 15 minutenTotale tijd1 uur 35 minuten

 500 g bloem
 1 theel zout
 1 zakje droge gist (7 gram)
 1 eetl suiker
 2 eetl olijfolie
 250 ml lauwwarm water

1

Doe de bloem, gedroogde gist, suiker en de flinke snuf zout in een kom. Let erop dat je het zout en de gist eerst niet met elkaar in contact laat komen, want dit gaat de werking van het gist tegen. Leg de ingrediënten dus goed uit elkaar in de kom.

 

2

Meng nu alles door met een houten lepel.

3

Maak een kuiltje in de bloem en doe hier de olijfolie en het water in. Roer nu alles weer met een houten lepel goed door elkaar.

4

Kneed nu alles met je handen tot een mooie deegbal en kneed nu nog ongeveer 10 minuten verder. Probeer nu niet te veel te knijpen in het deeg, maar vouw het deeg. Je maakt het plat met de deegroller en vouwt het dicht en maakt het weer plat. En ga zo door. Voeg extra water toe als het deeg nog te droog is en als het te nat is voeg je extra bloem toe.

5

Pak een kom, strooi er wat bloem in of vet in met een beetje olie. Doe hier het deeg in.

6

Laat het nu minimaal een uurtje rusten met een schone natte theedoek erop.

7

Verwarm de oven voor op 220 graden hetelucht (oventijd 15 minuten).

8

Nu is je pizzadeeg mooi gerezen.

9

Strooi weer wat bloem op je werkvlak. En rol je deeg uit met je deegroller tot een grote lap pizzadeeg. En maak er 2 pizza's van. 

10

Leg een vel bakpapier op de bakplaat. En leg het pizzadeeg hierop. Beleg de pizza met tomatensaus, vleeswaren, vis, groente, kaas en kruiden en bak ongeveer in 15 minuten gaar op 220 graden hetelucht.


Pizzadeeg LekkerenSimpel.nl

 

Ingredienten

 500 g bloem
 1 theel zout
 1 zakje droge gist (7 gram)
 1 eetl suiker
 2 eetl olijfolie
 250 ml lauwwarm water

Stappen

1

Doe de bloem, gedroogde gist, suiker en de flinke snuf zout in een kom. Let erop dat je het zout en de gist eerst niet met elkaar in contact laat komen, want dit gaat de werking van het gist tegen. Leg de ingrediënten dus goed uit elkaar in de kom.

 

2

Meng nu alles door met een houten lepel.

3

Maak een kuiltje in de bloem en doe hier de olijfolie en het water in. Roer nu alles weer met een houten lepel goed door elkaar.

4

Kneed nu alles met je handen tot een mooie deegbal en kneed nu nog ongeveer 10 minuten verder. Probeer nu niet te veel te knijpen in het deeg, maar vouw het deeg. Je maakt het plat met de deegroller en vouwt het dicht en maakt het weer plat. En ga zo door. Voeg extra water toe als het deeg nog te droog is en als het te nat is voeg je extra bloem toe.

5

Pak een kom, strooi er wat bloem in of vet in met een beetje olie. Doe hier het deeg in.

6

Laat het nu minimaal een uurtje rusten met een schone natte theedoek erop.

7

Verwarm de oven voor op 220 graden hetelucht (oventijd 15 minuten).

8

Nu is je pizzadeeg mooi gerezen.

9

Strooi weer wat bloem op je werkvlak. En rol je deeg uit met je deegroller tot een grote lap pizzadeeg. En maak er 2 pizza's van. 

10

Leg een vel bakpapier op de bakplaat. En leg het pizzadeeg hierop. Beleg de pizza met tomatensaus, vleeswaren, vis, groente, kaas en kruiden en bak ongeveer in 15 minuten gaar op 220 graden hetelucht.

Pizzadeeg zelfgemaakt lactosevrij