Nasi lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 4 personen.
Deze nasi zonder pakjes en zakjes is volledig lactosevrij. Het Jumbomerk is lactosevrij. Het Ahmerk, Honig, Knorr en Conimex kunnen melk bevatten. Hoe ik nou zo op het idee ben gekomen om zelf aan de slag te gaan? Ik hoorde van mijn nicht dat het helemaal niet moeilijk is om zonder pakjes en zakjes te koken. Dus ik dacht dan kan ik dat ook. En inderdaad, omdat ik ook veel kruiden in huis heb en altijd wel wat groente in de groente la heb liggen is dit inderdaad super makkelijk. Weer wat geleerd.
*Fructosearm: Let op met de kruiden. Gebruik het groen van de prei, en gebruik een groene paprika en gebruik sojasaus in plaats van ketjap.

Voorbereidingstijd20 minutenKook tijd20 minutenTotale tijd40 minuten

 350 g rijst
 350 g kippendijstukjes
 scheutje olijfolie/zonnebloemolie/kokosolie
 prei
 150 g chinese kool
 2 wortels
 1 paprika
 1 cm gember
 flinke snuf zout
 flinke snuf peper
 flinke snuf chilipoeder
 flinke snuf kurkuma
 2 eetl gezeefde tomaten
 2 eetl sojasaus of ketjap manis
 1 theel sambal
 flinke scheut lactosevrije kookroom Blue band finesse/ Alpro soya of rice/ Dream Almond of rice/ Oatly haver cuisine

1

Vul een grote kookpan met water en breng aan de kook. Kook de rijst zoals beschreven staat op de verpakking. Giet de rijst af en laat een kwartier met de deksel op de pan staan. 

2

Doe nu een scheutje olie in de pan en laat warm worden.

3

Snij ondertussen de kippendijen fijn of koop fijngesneden. En bak deze gaar.

4

Snij de prei, wortel, chinese kool en de paprika fijn (eventueel in de keukenmachine) en bak een paar minuten mee.

5

Rasp de gember met een schaaf en bak deze ook kort even mee.

6

Voeg nu alle kruiden, de gezeefde tomaten, sambal, sojasaus en de lactosevrije kookroom toe en roer even goed door. Laat een paar minuten pruttelen.

7

Voeg nu de rijst toe, en roer alles even goed door. Bak een lekker ei en serveer er een beetje ketjap, kroepoek en satésaus bij en smullen maar van je heerlijke zelf gemaakte nasi.

eetdagboek

Ingredienten

 350 g rijst
 350 g kippendijstukjes
 scheutje olijfolie/zonnebloemolie/kokosolie
 prei
 150 g chinese kool
 2 wortels
 1 paprika
 1 cm gember
 flinke snuf zout
 flinke snuf peper
 flinke snuf chilipoeder
 flinke snuf kurkuma
 2 eetl gezeefde tomaten
 2 eetl sojasaus of ketjap manis
 1 theel sambal
 flinke scheut lactosevrije kookroom Blue band finesse/ Alpro soya of rice/ Dream Almond of rice/ Oatly haver cuisine

Stappen

1

Vul een grote kookpan met water en breng aan de kook. Kook de rijst zoals beschreven staat op de verpakking. Giet de rijst af en laat een kwartier met de deksel op de pan staan. 

2

Doe nu een scheutje olie in de pan en laat warm worden.

3

Snij ondertussen de kippendijen fijn of koop fijngesneden. En bak deze gaar.

4

Snij de prei, wortel, chinese kool en de paprika fijn (eventueel in de keukenmachine) en bak een paar minuten mee.

5

Rasp de gember met een schaaf en bak deze ook kort even mee.

6

Voeg nu alle kruiden, de gezeefde tomaten, sambal, sojasaus en de lactosevrije kookroom toe en roer even goed door. Laat een paar minuten pruttelen.

7

Voeg nu de rijst toe, en roer alles even goed door. Bak een lekker ei en serveer er een beetje ketjap, kroepoek en satésaus bij en smullen maar van je heerlijke zelf gemaakte nasi.

eetdagboek

Nasi lactosevrij