Kaasfondue lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 2-3 personen.
Heerlijke zelfgemaakte kaasfondue zonder alcohol stond al zolang op mijn lijstje. Ten eerste mag ik nu geen alcohol omdat ik zwanger ben en vanwege mijn fructose-intolerantie kan ik ook moeilijk wijn verdragen. En je kan natuurlijk speciale soorten kaas bij de kaasboer halen voor de fondue. Maar ik wilde het eens gewoon proberen met kaas uit de supermarkt, En het is ook nog eens heel goed gelukt ha! Kijk voor jezelf welke kaas je goed verdragen kan. Hieronder staat een link met allerlei soorten lactosevrije of lactosearme kaas.
Emmi kaasfondue kun je ook gebruiken (0.01g/100g) en is gewoon te koop in de supermarkt.
Fructoserarm: Let op de met de kruiden.

Voorbereidingstijd10 minutenKook tijd20 minutenTotale tijd30 minuten

 150 ml melk MinusL/Arla lactofree/Campina of sojamelkmelk
 350 g extra belegen 48+ Gouda kaas (Jumbomerk, gebruik de kaas die jij verdragen kan)
 1 grote eetl maizena
 2 eetl water
 snufje peper
 snufje nootmuskaat
 1 steeltje lente-ui
 Erbij serveren:
 broccoli, bloemkool, worteltjes, nacho chips (santa maria, doritos), gebakken krieltjes, komkommer, bleekselderij, cherry tomaatjes, soepstengels, ananas, gehaktballetjes, en hamblokjes

1

Begin met het verwarmen van de lactosearme of plantaardige melk in een steelpannetje.

2

Rasp ondertussen de kaas.

3

Als de melk warm is voeg je beetje bij beetje de geraspte extra belegen kaas toe. Blijf goed roeren.

4

Meng 1 eetlepel maizena in een kommetje met 2 eetlepels water en roer tot een gladde massa.

5

Als de kaas gesmolten is voeg je de maizena toe aan het de kaas in de steelpan. En blijf goed roeren.

6

Is de kaassaus toch nog een beetje te dik? Voeg dan nog wat lactosearme of plantaardige melk toe.

7

Voeg de nootmuskaat en peper toe.

8

Snij de lente-ui fijn in ringen en voeg toe aan de kaasfondue.

eetdagboek

9

Bak een stokbroodje af (de meeste zijn lactosevrij. En kook 3-4 minuten de broccoli, 7-10 minuten bloemkool en 10-15 minuten de worteltjes (of gebruik ze uit een potje). En serveer er nog nacho chips (santa maria, doritos), gebakken krieltjes, komkommer, bleekselderij, cherry tomaatjes, soepstengels, ananas, gehaktballetjes, en hamblokjes bij.


Kaas eten met een lactose-intolerantie

Ingredienten

 150 ml melk MinusL/Arla lactofree/Campina of sojamelkmelk
 350 g extra belegen 48+ Gouda kaas (Jumbomerk, gebruik de kaas die jij verdragen kan)
 1 grote eetl maizena
 2 eetl water
 snufje peper
 snufje nootmuskaat
 1 steeltje lente-ui
 Erbij serveren:
 broccoli, bloemkool, worteltjes, nacho chips (santa maria, doritos), gebakken krieltjes, komkommer, bleekselderij, cherry tomaatjes, soepstengels, ananas, gehaktballetjes, en hamblokjes

Stappen

1

Begin met het verwarmen van de lactosearme of plantaardige melk in een steelpannetje.

2

Rasp ondertussen de kaas.

3

Als de melk warm is voeg je beetje bij beetje de geraspte extra belegen kaas toe. Blijf goed roeren.

4

Meng 1 eetlepel maizena in een kommetje met 2 eetlepels water en roer tot een gladde massa.

5

Als de kaas gesmolten is voeg je de maizena toe aan het de kaas in de steelpan. En blijf goed roeren.

6

Is de kaassaus toch nog een beetje te dik? Voeg dan nog wat lactosearme of plantaardige melk toe.

7

Voeg de nootmuskaat en peper toe.

8

Snij de lente-ui fijn in ringen en voeg toe aan de kaasfondue.

eetdagboek

9

Bak een stokbroodje af (de meeste zijn lactosevrij. En kook 3-4 minuten de broccoli, 7-10 minuten bloemkool en 10-15 minuten de worteltjes (of gebruik ze uit een potje). En serveer er nog nacho chips (santa maria, doritos), gebakken krieltjes, komkommer, bleekselderij, cherry tomaatjes, soepstengels, ananas, gehaktballetjes, en hamblokjes bij.

Kaasfondue lactosevrij