Kan sporen van melk bevatten

Hier eindelijk een bericht over het onderwerp “kan sporen van melk bevatten”. Ik krijg hier best veel vragen over. Dus het word hoog tijd dat hier iets meer duidelijkheid over komt. Ik laat jullie zien hoe
ik het in al die 7 jaar heb ervaren en hoe het nu echt zit.

Kan sporen van melk bevatten:
Als er op de verpakking staat “kan sporen van melk bevatten” wil dat nog niet zeggen dat er sporen van melk in zitten maar het kan wel. Dat zet de fabrikant op de verpakking om zich in te dekken. Het komt voor dat er in de fabriek waar verschillende producten van dat merk, naast elkaar
gemaakt worden. En het ene product bevat wel melk en het andere niet. Maar omdat het in dezelfde ruimte is gemaakt, kunnen er sporen van melk bij zijn gekomen. Ook wel kruisbesmetting genoemd.

Kruisbesmetting is het besmetten van een voedingsmiddel met een allergeen. Maar de kans is klein, maar het kan wel. (Deze regel geld voor alle allergenen.) En als je GEEN sporen van melk kan
verdragen moet je deze producten zeker laten staan. Maar anders kun je deze producten gewoon gebruiken. En als je twijfelt probeer dan eerst een klein beetje uit. Ik gebruik ze zelf wel maar als er op de verpakking staat “bevat sporen van melk” laat ik ze liever staan.

Ernstige lactose-intolerantie:
Als je een ernstige lactose-intolerantie hebt en je kunt GEEN sporen van melk verdragen zou ik deze producten mijden als er “kan sporen van melk bevatten” op de verpakking staat. Waarom? Er zit een
kans in dat het product sporen van melk KAN bevatten. Dus dat betekend ook dat jij er op kan reageren als je op sporen reageert. Ik zou het risico dan ook zeker niet lopen.

Sporen van melk:
Maar de meeste mensen met een lactose-intolerantie kunnen wel sporen van melk verdragen denk bijvoorbeeld ook aan de “lactosevrije” product-vervangers van MinusL en Arla. Bij de producten van Minusl is er lactase aan toegevoegd en deze producten bevatten nog 0.1 gram lactose op 100 gram. En bij Arla worden de melksuikers (lactose) in de melk omgezet met behulp van een gepatenteerde methode in andere suikers. Zo worden de producten gemakkelijker verteerbaar. En deze producten bevatten nog 0.01 lactose op 100 gram. Dit is voor 99,3% van de mensen met een lactose intolerantie geen enkel probleem.

Let wel op want het is mogelijk dat de lactose zich op
stapelt indien je te veel van dit product op 1 dag gebruikt. Er mag lactosevrij op de verpakking worden weer gegeven volgens een speciale wetgeving omdat het een hele lage restpercentage is.

Kaas:
Het volledig uitsluiten van lactose in kaas kun je nooit volledig garanderen. Er kunnen nog sporen aanwezig zijn. Er zijn echter wel de volgende richtlijnen:

Bij alle Hollandse harde kazen (Goudse, Edammer, Boerenkazen, Geitenkaas, Schapenkaas) is sprake
van een zodanig productieproces dat de lactose tijdens het proces wordt uitgewassen/verzuurd.

Wat er na de bereiding van de kaas nog overblijft is zeer weinig lactose en verdwijnt binnen 24 uur na de productie. Er blijft dus een nihil meetwaarde achter in de kaas. Jonge en Jong Belegen kazen
kunnen nog enige sporen van lactose bevatten. Belegen t/m oude kazen zijn lactose vrij maar probeer altijd eerst een klein stukje uit.
Voor harde buitenlandse kazen geldt in dit geval hetzelfde. (Emmenthaler, Gruyère, Cantal, Parmesan etc.) Bij kaas moeten suikers en koolhydraten altijd op 0 staan.
Meer weten over kaas? Bekijk dan dit bericht eens.

Melkeiwit:
Wat is melkeiwit nou toch eigenlijk? Deze heb ik op het begin ook altijd gemeden. Daarom leg ik het jullie uit.
 
Lactose is een natuurlijke melksuiker. Melksuiker is niet hetzelfde als melkeiwit. De benaming zegt het eigenlijk al: het eerste is de suiker (koolhydraat) uit de koemelk en het andere is het eiwit uit de
koemelk. Dus als je een lactose-intolerantie hebt mag je melkeiwit wel gewoon eten, maar eiwit wordt wel gewonnen uit koemelk dus is het zeker bij voeding heel erg waarschijnlijk dat hier (sporen van) lactose aan blijft kleven. Dus als je erg gevoelig voor lactose bent moet je daar wel mee
oppassen. Vaak zitten melksuiker en melkeiwit samen in een product, maar ik kom nog wel eens producten tegen waar alleen melkeiwit in zit dus daar kun je waarschijnlijk wel onbezorgd van genieten als je niet op sporen reageert. Je mag absoluut geen melkeiwit als je een koemelkallergie
hebt.

Wat is lactase?:
Lactose moet na consumptie in de dunne darm gesplitst worden door het enzym lactase in kleinere suikers, glucose en galactose. Het lichaam kan alleen deze kleinere suikers opnemen en als energiebron gebruiken. En bij mensen met een lactose-intolerantie is het enzym lactase niet of
onvoldoende aanwezig. En dan kan de lactose niet worden gesplitst en daardoor niet worden opgenomen in het lichaam. De lactose komt terecht in de dikke darm, waar het gaat gisten. De klachten kunnen bij de één heviger zijn dan bij de ander en dat komt door de hoeveelheid lactase die
nog door de darm wordt aangemaakt en hoeveel eten je gegeten hebt met lactose erin.

Het is dus erg lastig als je ook geen sporen van melk kan verdragen want dan blijven er nog minder producten over die je met een lactose-intolerantie kunt eten of drinken. De plantaardige merken zoals o.a. Alpro zijn dan een uitkomst. Deze zijn geheel lactosevrij.

Ik hoop dat je het weer een leuk bericht vond! En hopelijk is de term “kan sporen van melk bevatten” nu ook duidelijk voor jou.