Klachten bij een lactose-intolerantie

Klachten bij een lactose-intolerantie zijn bij iedereen weer anders. Maar heel vervelend zijn ze wel. Op het begin is het heel erg zoeken en ga je nog weleens de mist in zodat je ongemerkt toch nog actose binnen krijgt. Lactose zit in zoveel producten waar je geen erg in hebt. Ik hoop je al een eind op weg te helpen (of te hebben geholpen) met handige tips, lactosevrije producten en recepten. Hieronder beschrijf ik mijn klachten en hoe ik het ervaar.

De meest voorkomende klachten zijn:
– rommelende, opgeblazen buik
– buikpijn en/of krampen (ik had het vooral rechts onderin van mijn buik)
– misselijkheid
– energieloos/ chagrijnig/ depressieve stemming
– winderigheid/ diarree/ verstopping
– dan koud en dan weer warm hebben
– Sommige mensen hebben ook last van hartkloppingen, duizeligheid of tintelingen in armen en/of benen.

Na hoeveel tijd merk je dat je lactose hebt binnen
gekregen?:
Dat is bij iedereen verschillend, bij mij is het meestal na een half uur. Dan krijg ik last van alle klachten wat ik hierboven heb beschreven. Maar bij sommige is het ook pas een paar uur later. Dat is zo moeilijk, want dan moet je echt goed gaan zoeken wat nou de boosdoener was. Zodat je weet dat je dit product de volgende keer moet laten staan.

Wat te doen als je per ongeluk wat verkeerds gegeten hebt?:
Het is heel erg vervelend maar je kunt er niet veel tegen doen. Toen ik nog niet wist dat ik een lactose-intolerantie had greep ik nog weleens naar de paracetamol of ibuprofen. Let op dat daar ook geen lactose in zit sommige bevatten lactose. Maar helaas helpt dat niet bij mij.

Tips:
Hieronder enkele tips om de dagen door te komen nadat je wat verkeerds hebt gegeten. Sommige mensen hebben er een paar uur last van sommige 1-3 dagen. Het ligt er ook aan hoeveel lactose je binnen
hebt gekregen. Als ik in het weekend wat verkeerds gegeten had waren Woensdagmiddag de klachten pas helemaal weg.

– gember (is goed voor de misselijkheid).
Dus denk aan gemberthee of doe een stukje verse geschilde gember in je kokende theewater.
– warme kruik/ een pittenzak.
Wat was ik blij met mijn pittenzakje, die heb ik regelmatig in de magnetron gelegd en warm gemaakt. Verzachtte wel iets van de krampen.
– zorg dat je geen lege maag krijgt.
-eet meerdere keren een lichte maaltijd, denk aan bijvoorbeeld rijstwafels of komkommer.
– vitamine B12 tabletten (in overleg met je diëtist)</span>
Vitamine B12 zit in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. En omdat je minder melk binnen krijgt is het misschien verstandig om deze vitamine erbij te gaan slikken.
– iberogast
Dit product werkt heel goed bij maag en darmklachten, ik heb hier
zelf geen ervaring mee.
– uitzieken
Je kunt er zo beroerd van zijn zodat je in bed of op de bank beland met een dekentje. Denk goed aan jezelf, neem je rust en na een paar dagen knap je weer op.

Lactase pilletjes:
Pak lactasepilletjes voordat je een maaltijd in neemt of gewoon wat lekkers wilt snoepen met lactose. Dat kan je een
hoop narigheid voorkomen en je kunt toch lekker eens genieten. Je kunt de lactase ook vlak na de
maaltijd innemen, lees de bijsluiter voor meer informatie. Klik op deze link voor de verschillende soorten lactase pilletjes.

Dit zijn mijn ervaringen. Heb je nog tips? Laat het me dan weten.


Wat heb ik veel tips binnen gekregen via social media. Heel
erg bedankt daarvoor. Hieronder heb ik ze voor je op een rij gezet:

Angelique Vlier: 
Duspatal is een middel tegen darmkrampen en verkrijgbaar op doktersrecept. 

Sonja van Doorn:
Probiotica kan je darmen sneller helpen herstellen en tevens een betere darmflora aanmaken waardoor je soms iets minder
gevoelig wordt. 

Als je last hebt van slappe ontlasting is Tasectan ook een prettig medicijn wat tevens een laagje op je darmwand legt ter bescherming.

Florinda de Jong:
Probiotica is inderdaad aan te raden op advies van een diëtist. Ik gebruik zelf orthiflor origibal van orthica (lactose vrij). Hierdoor is mijn buik
stukken rustiger geworden.

Daarnaast gebruik ik ook Davitamon kauwtabletten met Calcium en Vitamine D op advies van de diëtist.

Vaak heb ik toch klachten achter af en maak ik gebruik van Zantac redugas. Hierdoor ga je boeren of winden en in no-time ben je klachten vrij.

Ram ona:
Als je darmproblemen hebt zou het kunnen zijn dat je geen vitamines en mineralen kunt opnemen (opname deficiëntie) je kunt hier veel problemen mee krijgen. Kijk eens op de site van stichtingb12tekort. Ik krijg nu b12 spuiten en ik ben weer een heel ander mens. En mijn buik is echt happy.

Anneth:
Gebruik afslank thee van de Kruidvat.