Pompoenrisotto van Tiffany lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 4 personen.

Risotto is één van mijn lievelings hoofdgerechten. Ik heb ook al meerdere recepten voor risotto gemaakt. Maar nu kwam ik bij Tiffskitchenblog (link onderaan) een heerlijk recept tegen voor pompoenrisotto. Ik maakte ook al eerder granola van haar blog, die hier regelmatig in de oven staat. Maaar ik had toevallig nog een pompoen liggen. Dus besloot ik dit recept te maken. Ik maak er ook altijd graag pompoensoep van, maar dat die heb ik al zo vaak gemaakt ik vond het wel leuk om eens een keer wat anders te maken wat ik nog nooit gemaakt had.

Ik weet dat de pompoen snijden altijd een heel pittig karweitje is. Ik heb de pompoen daarom ook eerst in de magnetron warm gemaakt. Zo ga je te werk:
Prik diepe gaatjes in de pompoen met een vork. Leg hem 2 minuten in de magnetron op vol vermogen. Die gaatjes moet je niet vergeten want als je die vergeet, ontploft de pompoen. Laat de pompoen nog een paar minuten afkoelen in de magnetron. Snij de zachte pompoen doormidden en haal de pitjes eruit door middel van een lepel. Echt een gouden tip die ik een keer ergens gehoord heb.

En een tipje voor de bouillon, ik kook tegenwoordig het water en dan los ik hier de bouillontabletten in op. Ik schenk de bouillon in een maatbeker en zo kan ik makkelijk het water toevoegen aan de risotto.

Als jij geen Parmezaanse kaas verdragen kan kun je ook plantaardige kaas of Hollandse harde belegen of oude kaas gebruiken. Kijk voor jezelf wat jij hebben kan.
En hou je van een beetje vlees door je risotto? Dan zou ik spekjes toevoegen, risotto en spekjes zijn wat betreft mij een super goede combinatie samen. Ik merk zelf dat ik totaal geen vlees gemist heb.

pompoenrisotto

Tijden1 Aantal
Voorbereidingstijd40 minutenKook tijd30 minutenTotale tijd1 uur 10 minuten

 1 kleine pompoen (flespompoen of ronde pompoen)
 4 eetl olijfolie
 320 g risottorijst
 1 ui (of 2 steeltjes lente-ui)
 100 ml droge witte wijn
 3 groente bouillonblokjes Maggi (kan melk bevatten)
 2 l water
 55 g Parmezaanse kaas
 snufje zout
 snufje peper
 klontje plantaardige boter Wajang, plantenmargarine AH of Flora
 scheutje olijfolie
Voor de garnering:
 walnoten
 Parmezaanse kaas
 rucola

1

Verwarm de oven voor op 220 graden hetelucht. Schil en snij de pompoen in blokjes.

2

Leg deze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Doe hier de olijfolie overheen en hussel het even door elkaar. Zet de bakplaat voor ongeveer 35-40 minuten in de oven.

3

Snij ondertussen de ui (of lenteui) fijn en fruit deze in een klontje lactosevrije boter en een scheutje olijfolie.

4

Voeg na 2 minuten de risottorijst toe. Roer dit goed door en bak dit voor ongeveer 2 minuten mee.

5

Als de risottorijst glazig wordt blus je hem af met de witte wijn. Zorg dat je het vuur op middelhoog hebt staan.

6

Zodra de wijn verdampt is, voeg je een deel van de bouillon toe. De risottorijst moet net onder water staan. Roer het goed door.

7

Zodra je ziet dat de meeste bouillon door de rijst is opgenomen, voeg je weer nieuw bouillon toe. Deze stap herhaal je totdat de risottorijst gaar is. Dit duurt ongeveer 25 minuten.

8

Voeg als laatste de Parmezaanse kaas en pompoen toe. Roer dit nog even door elkaar zodat de Parmezaanse kaas er doorheen smelt. Breng het eventueel nog op smaak met zout en peper.

pompoenrisotto

9

Verdeel de pompoenrisotto over de borden en garneer met de walnoten, Parmezaanse kaas en rucola. En klaar is je heerlijke romige en herfstige pompoenrisotto. Geniet ervan!

pompoenrisotto


Pompoenrisotto- Tiffskitchenblog.com
Zelf granola maken - Tiffskitchenblog.com
Granola lactosevrij - Lactosevrijeten

Ingredienten

 1 kleine pompoen (flespompoen of ronde pompoen)
 4 eetl olijfolie
 320 g risottorijst
 1 ui (of 2 steeltjes lente-ui)
 100 ml droge witte wijn
 3 groente bouillonblokjes Maggi (kan melk bevatten)
 2 l water
 55 g Parmezaanse kaas
 snufje zout
 snufje peper
 klontje plantaardige boter Wajang, plantenmargarine AH of Flora
 scheutje olijfolie
Voor de garnering:
 walnoten
 Parmezaanse kaas
 rucola

Stappen

1

Verwarm de oven voor op 220 graden hetelucht. Schil en snij de pompoen in blokjes.

2

Leg deze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Doe hier de olijfolie overheen en hussel het even door elkaar. Zet de bakplaat voor ongeveer 35-40 minuten in de oven.

3

Snij ondertussen de ui (of lenteui) fijn en fruit deze in een klontje lactosevrije boter en een scheutje olijfolie.

4

Voeg na 2 minuten de risottorijst toe. Roer dit goed door en bak dit voor ongeveer 2 minuten mee.

5

Als de risottorijst glazig wordt blus je hem af met de witte wijn. Zorg dat je het vuur op middelhoog hebt staan.

6

Zodra de wijn verdampt is, voeg je een deel van de bouillon toe. De risottorijst moet net onder water staan. Roer het goed door.

7

Zodra je ziet dat de meeste bouillon door de rijst is opgenomen, voeg je weer nieuw bouillon toe. Deze stap herhaal je totdat de risottorijst gaar is. Dit duurt ongeveer 25 minuten.

8

Voeg als laatste de Parmezaanse kaas en pompoen toe. Roer dit nog even door elkaar zodat de Parmezaanse kaas er doorheen smelt. Breng het eventueel nog op smaak met zout en peper.

pompoenrisotto

9

Verdeel de pompoenrisotto over de borden en garneer met de walnoten, Parmezaanse kaas en rucola. En klaar is je heerlijke romige en herfstige pompoenrisotto. Geniet ervan!

pompoenrisotto

Pompoenrisotto van Tiffany lactosevrij