Satésaus lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 2 personen.

Het eerste wat ik heel erg miste toen ik net hoorde dat ik een lactose-intolerantie had was satésaus. Dat aten wij echt vaak. Dus had ik zelf deze heerlijke saus bedacht. Het maakt hem zo lekker door de curry kruidenketchup vind ik. Ik heb er de ingrediënten altijd voor in huis zodat we het nooit zonder satésaus hoeven te doen.

Maar weken later ontdekte ik ook de kant en klare satésaus zoals Remia, Hela (ook glutenvrij), pindasaus Aldi, Djawa en Suzi wan geen melk bevatten. Let altijd goed op de verpakking want deze kan veranderen. Die zijn natuurlijk ook altijd makkelijk om een verpakking ervan in huis te hebben.

Fijne tips van bezoekers:
- Zet je pannetje altijd op het kleinste (gas) pitje en op de laagste stand en dan af en toe met de garde erdoor. Voor je het weet, "koekt" het aan!
- Je kunt ook als eerste het water of de lactosearme of plantaardige melk met ingrediënten opwarmen en dan pas als laatste de pindakaas erdoor roeren, dan koekt het ook niet aan.
- Je kunt de lactosearme of plantaardige melk vervangen door water.
- En voeg een kleine theelepel of snufje ketoembar en knoflook in poedervorm toe.

*Fructosearm: Gebruik pindakaas zonder suiker, of gebruik tahin (sesampasta, verkrijgbaar in de natuurwinkel). Laat de curry weg, en vervang de suiker door druivensuiker (dextrose Zonnatura).

Voorbereidingstijd5 minutenKook tijd5 minutenTotale tijd10 minuten

 3 eetl pindakaas (met nootjes)
 1 theel Hela kruidenketchup
 100 ml lactosearme melk MinusL/Arla lactofree/ Campina of plantaardige melk
 2 eetl sojasaus/ketjap
 scheutje citroensap
 halve theel sambal
 1 theel suiker
 snufje zout

1

Doe de lactosearme of plantaardige melk in de steelpan en voeg de pindakaas, sojasaus, citroensap, hela kruidenketchup, sambal, snufje zout en de suiker toe. Zet het vuur niet te hard. Roer alles goed door elkaar met een lepel, en laat het warm worden.

2

Laat het net zolang pruttelen totdat de satésaus de juiste dikte heeft bereikt. Is hij te dik voeg nog wat lactosearme of plantaardige melk toe, en is hij nog te dun voeg nog wat pindakaas toe.

3

Serveer de satésaus bijvoorbeeld bij bami, rijst, vlees of frietjes. Je kunt hem ook makkelijk van te voren maken. Laat even afkoelen en zet koud weg. Wanneer je hem wilt gebruiken maak je hem heel kort even warm in een pannetje.

Ingredienten

 3 eetl pindakaas (met nootjes)
 1 theel Hela kruidenketchup
 100 ml lactosearme melk MinusL/Arla lactofree/ Campina of plantaardige melk
 2 eetl sojasaus/ketjap
 scheutje citroensap
 halve theel sambal
 1 theel suiker
 snufje zout

Stappen

1

Doe de lactosearme of plantaardige melk in de steelpan en voeg de pindakaas, sojasaus, citroensap, hela kruidenketchup, sambal, snufje zout en de suiker toe. Zet het vuur niet te hard. Roer alles goed door elkaar met een lepel, en laat het warm worden.

2

Laat het net zolang pruttelen totdat de satésaus de juiste dikte heeft bereikt. Is hij te dik voeg nog wat lactosearme of plantaardige melk toe, en is hij nog te dun voeg nog wat pindakaas toe.

3

Serveer de satésaus bijvoorbeeld bij bami, rijst, vlees of frietjes. Je kunt hem ook makkelijk van te voren maken. Laat even afkoelen en zet koud weg. Wanneer je hem wilt gebruiken maak je hem heel kort even warm in een pannetje.

Satésaus lactosevrij