Sushi zelf maken lactosevrij

Ben jij ook helemaal gek op sushi? Wij wel, en wist je dat je het heel makkelijk zelf kan maken? Je moet er alleen wel even de tijd voor nemen. Ik heb al zo vaak sushi gemaakt, ik ben er echt sneller in geworden. Een paar jaar geleden had ik de sushi kit gekocht, dat is een fijn pakketje om mee te beginnen. Daar zit ook een bamboe mat in, deze gebruik ik altijd. We hebben de lekkerste varianten voor je op een rij gezet. Easy peasy! Je kunt in de restaurants ook uit veel lactosevrije sushi kiezen (soms staat het zelfs met een tekentje op de kaart aangegeven dat het melkvrij is). Maar ik vind het ook super leuk om zelf te maken. Hieronder laat ik je zien hoe ik altijd te werk ga. En zo zul je zien dat het helemaal niet moeilijk is, maar het kost wel een klein uurtje van je tijd. Wat moet je kopen?: – SushirijstSushi noriRijst azijn – Vlees – Vis – Groente – Sesamzaadjes
Hoe ga je te werk: Je begint met het koken van de sushirijst. Je kunt de Saitaku sushirijst gebruiken. Doe 250 gram sushirijst in 350 ml koud water en breng aan de kook. Laat gedurende 10 minuten onder deksel doorkoken. Zet het vuur uit en laat de sushirijst gedurende 15 minuten staan met de deksel op de pan. Belangrijk: Haal gedurende 15 minuten de deksel niet van de pan.
Ondertussen verwarm je 5 eetlepels rijstazijn, 1 theelepel suiker en 1 theelepel zout in een kookpan. Als alles opgelost is roer je het door de afgekoelde sushirijst. Bak het vlees en de vis als dat nodig is. Anders sla je deze stap over. Snij het vlees, de vis en de groente in reepjes.
Leg een vel nori zeewier met de glimmende kant naar beneden op de bamboe mat. Smeer wat rijst op het zeewier met een lepel en laat onder aan en bovenaan een stukje vrij. Maak de onderkant van je lepel eventueel een beetje nat met water in een schaaltje zodat je de rijst makkelijker kan verdelen. Duw goed aan. Vervolgens leg je je vulling erop. Rol met de bamboe mat op. Het is even wennen, maar ik weet zeker dat je het zo onder de knie hebt, het gaat vanzelf.
Als deze dicht is gevouwen rol je je bamboe mat iets terug, doe wat water aan je vingers (zet eventueel een schaaltje met water klaar) en plak de rand van het nori zeewier dicht. Maak vervolgens je mes nat en snij de sushi in stukjes, anders plakt de rijst eraan. Ik heb een stenen dienblad gebruikt (Action) die je straks ook weer makkelijk schoon kan maken. Je kunt alle 5 de vellen zo maken. Maar je kunt van 1 vel ook een andere variant maken dat gaat zoals volgt. Pak een stukje vershoudfolie en leg op je bamboe mat. Knip een zeewier vel door. Leg met de glanzende kant naar beneden. Druk er helemaal de rijst op. Rooster wat zwarte/witte sesamzaadjes en strooi deze er bovenop. Draai het zeewier om. Leg daar je vulling op, en rol weer op met de mat. En plak weer vast met wat water aan je vingers. Zie je hoe leuk, nu heb je 2 verschillende soorten. Serveer er sojasaus bij.

De vullingen: Hieronder laat ik jullie zien welke vullingen bij ons goed in de smaak vallen.
  1. Mayonaise, gerookte zalm, lente-ui en courgette.
  2. Mayonaise, gerookte zalm komkommer en wortel.
  3. Gerookte zalm, ontbijtspek, sla en bieslook.
  4. Kipschnitzel (kijk altijd goed op de verpakking), sla, courgette.
  5. Mayonaise, kipschnitzel (kijk altijd goed op de verpakking) en sla.
  6. Gekookte kip, lente-ui, sla, ontbijtspek en komkommer.
  7. Mayonaise, gekookte kip, walnoot, avocado en sla.
Je kunt 5 soorten sushi maken van een pakje nori zeewier. Maar als je de andere variant maakt kun je er natuurlijk meer maken. Serveer er sojasaus bij.
Ik hoop dat je het weer een leuk bericht vond. En zo je zie je maar weer zelf sushi maken is helemaal niet moeilijk. En het leuke is, je kunt ze zelf vullen met wat jij lekker vind. Maar dit zijn onze favorieten.