Gezonde frambozen kwarktaart lactose-en glutenvrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidIntermediate

Dit recept is voor ongeveer 8 personen.
Ik kwam dit recept bij Ohmypie.nl tegen, ik wilde al zolang een gezonde lactosevrije taart maken en zelf had ik helemaal geen inspiratie. En Marike heeft zoveel ontbijttaartjes gemaakt, ik ga er binnenkort zeker nog ééntje uitzoeken en maken. Maar nu maakte ik deze kwarktaart, ik heb alleen de aardbeien vervangen door frambozen en de ahornisiroop vervangen door honing. Voor de rest heb ik het recept gevolgd en deze wil ik ook graag met jullie delen. Ik had de kwark van Arla lactofree gebruikt. De bodem smaakte erg naar kokos, en dat is lekker want de kwarklaag is naturel. En daar bovenop de laag van frambozen maakte het helemaal af. Ik ga hem zeker vaker maken. Het is ook een paar dagen mijn ontbijt geweest haha! Ontbijten met taart dat is een luxe. Het is super leuk om hem te maken, ik werk bijna nooit met gealtine maar dat moet ik echt vaker gaan doen. Hij moet 4 uurtjes op stijven in de koelkast, hou daar rekening mee.
*Fuctosearm: Vervang de ahornsiroop door rijst-of speltstroop en kijk voor jezelf of je de kokos verdragen kan.

Voorbereidingstijd30 minutenKook tijd30 minutenTotale tijd1 uur

 Voor de bodem:
 kokosolie
 2 eiwitten
 25 g glutenvrije havermeel
 75 g gemalen kokos
 25 g ahornsiroop of honing
 Voor de vulling:
 600 g lactosearme kwark mInusL/Arla lactofree of lactosevrije kwark Alpro Go on
 60 g ahornsiroop of honing
 6 gelatine blaadjes
 Voor de topping:
 200 g frambozen
 1 eetl ahornsiroop of honing
 2 el water
 2 gelatine blaadjes
 kokossnippers

1

Verwarm je oven voor op 200 graden hetelucht en bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Vergeet de randen niet in te vetten met wat kokosolie voordat je verder gaat.

2

Scheid de eiwitten en het eigeel van elkaar of gebruik kant en klaar eiwit, dit kun je vinden in de koeling van de meeste supermarkten.

3

Mix met een keukenmachine of mixer de eiwitten stijf samen met de ahornsiroop (of honing).

4

Meng de kokos en het havermeel (havermeel heb ik zelf gemaakt, havermout fijn gemalen in de keukenmachine) in een mengkom door elkaar, spatel hier vervolgens de eiwitten doorheen.

5

Verdeel het kokosmengsel over de bodem van de springvorm en schuif deze de oven in voor zo’n 10-15 minuten. Ga ondertussen aan de slag met het maken van de vulling.

6

Mix met een mixer de lactosearme of lactosevrije kwark, ahornsiroop (of honing) goed los zodat het mengsel luchtiger zal worden.

7

Laat de blaadjes gelatine weken in koud water. Knijp de blaadjes gelatine uit zodra deze week geworden zijn en verwarm ze al roerende in een pannetjes met enkele eetlepels water. Voeg vervolgens enkele eetlepels van het kwarkmengsel toe en roer dit weer goed door elkaar. Schenk vervolgens de rest van de kwark bij het mengsel.

8

Schenk de kwark over de afgekoelde bodem en schuif de bakvorm vervolgens in de koelkast voor zo’n 2 uur.

9

Doe de frambozen in een pannetje met 2 eetlepels water en 1 eetlepel ahornsiroop (of honing) en zet het op het vuur en laat het even sudderen zodat de frambozen zachter worden.

10

Pureer het nog even met een staafmixer na zodat het een egaal sausje ontstaat.

11

Laat de blaadjes weken in koud water. Knijp de blaadjes gelatine uit zodra deze week geworden zijn en verwarm ze al roerende in een pannetjes met enkele eetlepels water. Voeg vervolgens enkele eetlepels van het frambozenmengsel toe en roer dit weer goed door elkaar. Schenk vervolgens de rest erbij.

12

Laat dit nu afkoelen en schep het over de kwarkvulling zodra deze stijf genoeg is en zet de taart nog weer voor 2 uurtjes in de koelkast .

13

Strooi er nog wat kokossnippers over, dat is echt de finishing touch van deze gezonde frambozen kwarktaart. Geniet ervan!


Gezonde aardbeien kwarktaart zonder lactose maak je zo! - Ohmypie.nl

Ingredienten

 Voor de bodem:
 kokosolie
 2 eiwitten
 25 g glutenvrije havermeel
 75 g gemalen kokos
 25 g ahornsiroop of honing
 Voor de vulling:
 600 g lactosearme kwark mInusL/Arla lactofree of lactosevrije kwark Alpro Go on
 60 g ahornsiroop of honing
 6 gelatine blaadjes
 Voor de topping:
 200 g frambozen
 1 eetl ahornsiroop of honing
 2 el water
 2 gelatine blaadjes
 kokossnippers

Stappen

1

Verwarm je oven voor op 200 graden hetelucht en bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Vergeet de randen niet in te vetten met wat kokosolie voordat je verder gaat.

2

Scheid de eiwitten en het eigeel van elkaar of gebruik kant en klaar eiwit, dit kun je vinden in de koeling van de meeste supermarkten.

3

Mix met een keukenmachine of mixer de eiwitten stijf samen met de ahornsiroop (of honing).

4

Meng de kokos en het havermeel (havermeel heb ik zelf gemaakt, havermout fijn gemalen in de keukenmachine) in een mengkom door elkaar, spatel hier vervolgens de eiwitten doorheen.

5

Verdeel het kokosmengsel over de bodem van de springvorm en schuif deze de oven in voor zo’n 10-15 minuten. Ga ondertussen aan de slag met het maken van de vulling.

6

Mix met een mixer de lactosearme of lactosevrije kwark, ahornsiroop (of honing) goed los zodat het mengsel luchtiger zal worden.

7

Laat de blaadjes gelatine weken in koud water. Knijp de blaadjes gelatine uit zodra deze week geworden zijn en verwarm ze al roerende in een pannetjes met enkele eetlepels water. Voeg vervolgens enkele eetlepels van het kwarkmengsel toe en roer dit weer goed door elkaar. Schenk vervolgens de rest van de kwark bij het mengsel.

8

Schenk de kwark over de afgekoelde bodem en schuif de bakvorm vervolgens in de koelkast voor zo’n 2 uur.

9

Doe de frambozen in een pannetje met 2 eetlepels water en 1 eetlepel ahornsiroop (of honing) en zet het op het vuur en laat het even sudderen zodat de frambozen zachter worden.

10

Pureer het nog even met een staafmixer na zodat het een egaal sausje ontstaat.

11

Laat de blaadjes weken in koud water. Knijp de blaadjes gelatine uit zodra deze week geworden zijn en verwarm ze al roerende in een pannetjes met enkele eetlepels water. Voeg vervolgens enkele eetlepels van het frambozenmengsel toe en roer dit weer goed door elkaar. Schenk vervolgens de rest erbij.

12

Laat dit nu afkoelen en schep het over de kwarkvulling zodra deze stijf genoeg is en zet de taart nog weer voor 2 uurtjes in de koelkast .

13

Strooi er nog wat kokossnippers over, dat is echt de finishing touch van deze gezonde frambozen kwarktaart. Geniet ervan!

Gezonde frambozen kwarktaart lactose-en glutenvrij