Surinaamse bami lactosevrij

DoorCorine DekkerCategorieMoeilijkheidBeginner

Dit recept is voor 2 personen.
Dit heerlijke recept voor Surinaamse bami kreeg ik van Rebecca. Ze stuurde me laatst ook het lekkere recept van tomatensoep op (recept onderaan). En net zoals de lactosevrije tomatensoep was deze bami ook een groot succes. Net weer even wat anders, we hebben er heerlijk van gesmuld. Dit komt hier zeker vaker op tafel. Hou er wel rekening mee dat je de kippen drumsticks een dag in de marinade laat trekken, daardoor krijg je nog een lekkerder resultaat.
*Fructosearm: Laat de knoflook weg, vervang de ketjap manis ook door sojasaus. Gebruik het groen van de lente-ui. Kijk voor jezelf of je het bouillonblokje verdragen kan. Als je ook geen tarwe verdragen kan gebruik dan glutenvrije tagiatelle.

Voorbereidingstijd10 minutenKook tijd30 minutenTotale tijd40 minuten

 Voor de kippen drumsticks:
 4 -6 kippen drumsticks
 2 steeltjes lente-ui
 2 teentjes knoflook
 1 kippenbouillonblokje Jumbo/ Maggi (kan sporen van melk bevatten)
 2 eetl ketjap manis
 3 eetl sojasaus
 eventueel een halve rode peper
 Voor de bamie:
 125 g eiermie
 2 steeltjes lente-ui
 1 teentje knoflook
 1 kippenbouillonblokje Jumbo/ Maggi (kan sporen van melk bevatten)
 2 eetl ketjap manis
 3 eetl sojasaus
 1 laurierblad
 1 bosje paksoi
 snufje peper

1

Pers de knoflook uit of snij fijn. Doe deze in een kom. Snij de lente-ui fijn en voeg bij de knoflook. Giet de ketjap en de sojasaus erbij en verkruimel het bouillonblokje er boven.

2

Leg hier de kippen drumsticks in en laat een dag marineren voor het lekkerste resultaat.

3

Doe een scheutje olie in de koekenpan en braad de gemarineerde kippen drumsticks gaar op laag vuur (anders brand het snel aan).

4

Doe ruim water in een kookpan en kook de eiermie gaar (volg de instructies op de verpakking).

5

Pers de knoflook uit of snij fijn. En snij de lente-ui en de paksoi fijn.

6

Doe een scheutje olie in een koekenpan en fruit de lente-ui met de knoflook, laurier, peper en het fijngekruimelde bouillon blokje. En roer goed door.

7

Voeg vervolgens de mie er aan toe en de ketjap en de soja saus. Bak de fijn gesneden paksoi +/- 2 minuten mee.

8

Serveer de kippen drumsticks bij de bami en klaar is je heerlijke zelfgemaakte lactosevrije Surinaamse bami.


Tomatensoep van Rebecca lactosevrij

Ingredienten

 Voor de kippen drumsticks:
 4 -6 kippen drumsticks
 2 steeltjes lente-ui
 2 teentjes knoflook
 1 kippenbouillonblokje Jumbo/ Maggi (kan sporen van melk bevatten)
 2 eetl ketjap manis
 3 eetl sojasaus
 eventueel een halve rode peper
 Voor de bamie:
 125 g eiermie
 2 steeltjes lente-ui
 1 teentje knoflook
 1 kippenbouillonblokje Jumbo/ Maggi (kan sporen van melk bevatten)
 2 eetl ketjap manis
 3 eetl sojasaus
 1 laurierblad
 1 bosje paksoi
 snufje peper

Stappen

1

Pers de knoflook uit of snij fijn. Doe deze in een kom. Snij de lente-ui fijn en voeg bij de knoflook. Giet de ketjap en de sojasaus erbij en verkruimel het bouillonblokje er boven.

2

Leg hier de kippen drumsticks in en laat een dag marineren voor het lekkerste resultaat.

3

Doe een scheutje olie in de koekenpan en braad de gemarineerde kippen drumsticks gaar op laag vuur (anders brand het snel aan).

4

Doe ruim water in een kookpan en kook de eiermie gaar (volg de instructies op de verpakking).

5

Pers de knoflook uit of snij fijn. En snij de lente-ui en de paksoi fijn.

6

Doe een scheutje olie in een koekenpan en fruit de lente-ui met de knoflook, laurier, peper en het fijngekruimelde bouillon blokje. En roer goed door.

7

Voeg vervolgens de mie er aan toe en de ketjap en de soja saus. Bak de fijn gesneden paksoi +/- 2 minuten mee.

8

Serveer de kippen drumsticks bij de bami en klaar is je heerlijke zelfgemaakte lactosevrije Surinaamse bami.

Surinaamse bami lactosevrij